علی محمد نظری؛ سجاد امینی منش؛ علیرضا مرادی؛ ولی الله فرزاد
دوره 22، شماره 4 ، مهر و آبان 1394، ، صفحه 603-611
چکیده
زمینه و هدف:اعتیاد به بازیهای رایانهای ازجمله مشکلات رایج در نوجوانان است. باتوجه به نیاز پژوهشگران و متخصصان بالینی به یک ابزار سنجش پایا و معتبر، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی اعتیاد به بازیهای آنلاین انجامشدهاست. مواد و روشها:پژوهش حاضر ازنوع توصیفی است و بهروش تحلیل عاملی اکتشافی ...
بیشتر
زمینه و هدف:اعتیاد به بازیهای رایانهای ازجمله مشکلات رایج در نوجوانان است. باتوجه به نیاز پژوهشگران و متخصصان بالینی به یک ابزار سنجش پایا و معتبر، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی اعتیاد به بازیهای آنلاین انجامشدهاست. مواد و روشها:پژوهش حاضر ازنوع توصیفی است و بهروش تحلیل عاملی اکتشافی و بهشیوهی تحلیل مولفههای اصلی انجامشدهاست. نمونهی پژوهش شامل 360 نفر از نوجوانان پسر شهر تهران بودند که بهروش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخابشدند و بهوسیلهی ایشان، پرسشنامهی اعتیاد به بازیهای آنلاین و خردهمقیاسهای اضطراب و افسردگی DASS و مقیاس عزت نفس روزنبرگ تکمیلشد. دادههای بهدستآمده با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی توسط نرمافزار SPSS-19مورد تحلیل قرارگرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به استخراج 5 مولفه منجر شد که درمجموع، 54 درصد واریانس کل را تبیینکردند. بررسی ضریب همبستگی نمرهی کل پرسشنامه با متغیرهای عزتنفس، اضطراب و افسردگی نشاندهندهی روایی واگرا و همگرای مناسب پرسشنامه بود. ضریب پایایی بازآزمایی و آلفای کرونباخ پرسشنامه نیز بهترتیب 81/0 و 85/0 بهدستآمد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشاندهندهی ویژگیهای روانسنجی مطلوب پرسشنامهی اعتیاد به بازیهای آنلاین بود. لذا میتوان این ابزار را جهت مقاصد پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرارداد.