ملیحه دلیلی صالح؛ فهیمه حسن نژاد؛ یاسر تبرائی
دوره 25، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1397، ، صفحه 429-440
چکیده
مقدمه: یادگیری الکترونیکی (E-learning) و مزایای آن برای دانشگاه ها و دانشجویان، هم چنین جهت همگام شدن با تحولات ایجاد شده در امر آموزش و گذار از یادگیری سنتی به سمت یادگیری الکترونیکی، پژوهش حاضر به بررسی یکی از زیر ساخت-های مورد نیاز یعنی آمادگی فراگیران جهت پیاده سازی موفقیت آمیز نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می ...
بیشتر
مقدمه: یادگیری الکترونیکی (E-learning) و مزایای آن برای دانشگاه ها و دانشجویان، هم چنین جهت همگام شدن با تحولات ایجاد شده در امر آموزش و گذار از یادگیری سنتی به سمت یادگیری الکترونیکی، پژوهش حاضر به بررسی یکی از زیر ساخت-های مورد نیاز یعنی آمادگی فراگیران جهت پیاده سازی موفقیت آمیز نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می پردازد.روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی بود که برروی 218 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که در نیمسال اول تحصیلی 93-94 مشغول به تحصیل بودند، انجام گرفت، روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای بود. میزان آمادگی برای یادگیری الکترونیکی با استفاده از پرسشنامه آمادگی یادگیری الکترونیکی که روایی آن توسط تعدادی از متخصصان تایید شده و پایایی پرسشنامه نیز توسط آلفای کرونباخ بدست آمده مناسب تشخیص داده شد. و از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی( تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA ،آزمون تعقیبی توکی، T-test برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که بین دانشجویان و آمادگی یادگیری الکترونیکی آنان تفاوت معناداری وجود دارد به استثنای دانشجویان دو رشته پرستاری و فوریت پزشکی، که بین این دو رشته و آمادگی یادگیری آن ها تفاوت معناداری وجود نداشت. و همچنین بین مقطع و آمادگی آنان، رابطه معناداری وجود داشت. دانشجویان مقطع دکتری حرفه ای بیش از سایرین آماگی داشتند و پس از آن دانشجویان مقطع ارشد از میزان آمادگی بیشتری برخوردارند. در تعیین تفاوت بین جنسیت و آمادگی یادگیری ، ارتباط معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار جهت شرکت در دورههای یادگیری الکترونیکی از عدم آمادگی برخوردارند. لذا توصیه می گردد با فراهم آوری زیرساخت های مورد نیاز و برگزاری دوره های آموزشی و تاکید بر اهمیت یادگیری الکترونیکی در عصر حاضر در جهت ارتقای آمادگی آن گام برداشت.
محمدعلی یعقوبی فر؛ منصوره فیض آبادی؛ ملیحه دلیلی صالح؛ احسان صفاری
دوره 22، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1394، ، صفحه 1052-1062
چکیده
زمینه و هدف: کتابخانه های دانشگاهی حوزه علوم پزشکی می توانند نقش اساسی در پرورش نیروهای متخصص و دستیابی به اهداف حوزه بهداشت و سلامت داشته باشند و چنانچه کتابخانه ای نتواند سطح کیفیت خدمات و در نتیجه رضایت کاربران خود را افزایش دهد ،نقش آن ضعیف می گردد. این پژوهش به به مطالعة سطح کیفی خدمات کتابخانه مرکزی با استفاده از ابزار « لایبکوال» ...
بیشتر
زمینه و هدف: کتابخانه های دانشگاهی حوزه علوم پزشکی می توانند نقش اساسی در پرورش نیروهای متخصص و دستیابی به اهداف حوزه بهداشت و سلامت داشته باشند و چنانچه کتابخانه ای نتواند سطح کیفیت خدمات و در نتیجه رضایت کاربران خود را افزایش دهد ،نقش آن ضعیف می گردد. این پژوهش به به مطالعة سطح کیفی خدمات کتابخانه مرکزی با استفاده از ابزار « لایبکوال» پرداخته است.
مواد و روشها: پژوهشحاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی و از نوع کاربری بوده که در سال 1393 انجام شده است. تعداد 296 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و وارد مطالعه شدند. . داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد لایب کوال جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آزمون های آماری تی و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح 05/0 و نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.
یافتهها: از بین ابعاد سهگانهی تاثیرخدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان یک مکان، کاربران کتابخانه از مولفه تاثیر خدمات کتابخانه با میانگین 59/6 بیشترین میزان رضایت را داشته و میانگین مولفههای کتابخانه به عنوان یک مکان 68/5 و کنترل اطلاعات 64/5 بوده است.
نتیجهگیری: وضعیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در هر سه مولفه ی تاثیرخدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان یک مکان، از سطح حداقل انتظارات کاربران بالاتر بوده است ولی با سطح مطلوب یا حداکثر رضایت، تفاوت داشت.