ملیحه دلیلی صالح؛ فهیمه حسن نژاد؛ یاسر تبرائی
دوره 25، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1397، ، صفحه 429-440
چکیده
مقدمه: یادگیری الکترونیکی (E-learning) و مزایای آن برای دانشگاه ها و دانشجویان، هم چنین جهت همگام شدن با تحولات ایجاد شده در امر آموزش و گذار از یادگیری سنتی به سمت یادگیری الکترونیکی، پژوهش حاضر به بررسی یکی از زیر ساخت-های مورد نیاز یعنی آمادگی فراگیران جهت پیاده سازی موفقیت آمیز نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می ...
بیشتر
مقدمه: یادگیری الکترونیکی (E-learning) و مزایای آن برای دانشگاه ها و دانشجویان، هم چنین جهت همگام شدن با تحولات ایجاد شده در امر آموزش و گذار از یادگیری سنتی به سمت یادگیری الکترونیکی، پژوهش حاضر به بررسی یکی از زیر ساخت-های مورد نیاز یعنی آمادگی فراگیران جهت پیاده سازی موفقیت آمیز نظام یادگیری الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می پردازد.روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی بود که برروی 218 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که در نیمسال اول تحصیلی 93-94 مشغول به تحصیل بودند، انجام گرفت، روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای بود. میزان آمادگی برای یادگیری الکترونیکی با استفاده از پرسشنامه آمادگی یادگیری الکترونیکی که روایی آن توسط تعدادی از متخصصان تایید شده و پایایی پرسشنامه نیز توسط آلفای کرونباخ بدست آمده مناسب تشخیص داده شد. و از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی( تحلیل واریانس یک طرفه ANOVA ،آزمون تعقیبی توکی، T-test برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که بین دانشجویان و آمادگی یادگیری الکترونیکی آنان تفاوت معناداری وجود دارد به استثنای دانشجویان دو رشته پرستاری و فوریت پزشکی، که بین این دو رشته و آمادگی یادگیری آن ها تفاوت معناداری وجود نداشت. و همچنین بین مقطع و آمادگی آنان، رابطه معناداری وجود داشت. دانشجویان مقطع دکتری حرفه ای بیش از سایرین آماگی داشتند و پس از آن دانشجویان مقطع ارشد از میزان آمادگی بیشتری برخوردارند. در تعیین تفاوت بین جنسیت و آمادگی یادگیری ، ارتباط معناداری وجود نداشت. نتیجه گیری: تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار جهت شرکت در دورههای یادگیری الکترونیکی از عدم آمادگی برخوردارند. لذا توصیه می گردد با فراهم آوری زیرساخت های مورد نیاز و برگزاری دوره های آموزشی و تاکید بر اهمیت یادگیری الکترونیکی در عصر حاضر در جهت ارتقای آمادگی آن گام برداشت.
فهیمه حسن نژاد؛ مریم سلامی؛ ثریا ضیایی
دوره 25، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1397، ، صفحه 83-91
چکیده
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران دانشگاهی شهرستان سبزوار و عوامل موثر بر آن، در سال 1394انجام گرفته است. مواد و روش ها: پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهاستاندارد رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران و پرسشنامه ...
بیشتر
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران دانشگاهی شهرستان سبزوار و عوامل موثر بر آن، در سال 1394انجام گرفته است. مواد و روش ها: پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و کاربردی است و به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهاستاندارد رضایتمندی دانشجویان از تعامل با کتابداران و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کتابداران است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 419 نفر محاسبه شد و نمونهها با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای از بین کل دانشجویان سبزوار(17179 نفر) انتخاب شدند. دادهها با نرمافزارSPSS و minitab از طریق آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. یافته هاو نتایج: دانشجویان از تعامل با کتابداران مورد مطالعه رضایت دارند(میانگین 6/0±2/3 از مقیاس5). نتایج همچنین نشاندهنده این است که بین مهارتهای ارتباطی کتابداران و رضایت دانشجویان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد، ضریب همبستگی 53/0 و p<0.05)). بین دانشجویان دانشگاههای مختلف در میزان رضایتمندی شان تفاوت معناداری وجود داردp<0.05))، بدین صورت که میزان رضایت در دانشجویان دانشگاهعلومپزشکی از سایرین بالاتر است(میانگین45/0 ±73/3). بین رضایتمندی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی نیز تفاوت معناداری وجود دارد p<0.05))بدین صورت که دانشجویان کارشناسی نسبت به سایرین رضایت کمتری دارند( 63/0±16/3). مهم ترین عوامل مؤثر بر رضایتمندی دانشجویان نیز مراجع پذیر بودن، اشارات و حرکات، اعلام آگاهی از حضور دیگران، اجتناب از کاربرد واژگان خاص، گوش دادن فعال، برقراری تماس چشمی، استفاده از پرسش های باز، اظهار نظر و ارائه پیشنهاد، تعامل با کتابدار همجنس باخود ، اجتناب از تشخیص پیش از موقع ، پایان رضایتبخش به تعامل، لحن صدا و تنظیم عواطف هستند، در این عوامل )p<0.05) است.