مهدی کریمی بابوکانی؛ مجتبی کیخا؛ حسین میرزایی؛ حمید صالحی نیا
دوره 22، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1394، ، صفحه 263-269
چکیده
زمینه و هدف: شناسایی عوامل موثر بر رضایت شغلی، میتواند در پیامد و بهرهوری سازمان و زندگی شخصی فرد و کیفیت ارائهی خدمات پرستاری اثرات مهمی بگذارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهر اصفهان صورتگرفت.
موادّ و روشها: مطالعهی حاضر، توصیفی- تحلیلی بوده که درسال 1391 در 100 نفر از ...
بیشتر
زمینه و هدف: شناسایی عوامل موثر بر رضایت شغلی، میتواند در پیامد و بهرهوری سازمان و زندگی شخصی فرد و کیفیت ارائهی خدمات پرستاری اثرات مهمی بگذارد. لذا این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهر اصفهان صورتگرفت.
موادّ و روشها: مطالعهی حاضر، توصیفی- تحلیلی بوده که درسال 1391 در 100 نفر از پرستاران بیمارستانهای خصوصی و دولتی شهر اصفهان که بهروش نمونهگیری چندمرحله ای انتخاب شده بودند، انجامگرفت. برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامهی دو بخشی استفادهشد بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیکی و بخش دوم، مربوط به رضایت شغلی بود. دادهها با استفاده از نرمافزار spss نسخهی 11 و آزمونهای آماری آنالیز واریانس و تی در سطح معناداری 5 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: دراین مطالعه، تنها 35% از پرستاران از شغل فعلی خود کاملا راضی بودند. رضایت شغلی پرستاران بهطور معناداری با پست شغلی(001/0=p)، نوع استخدام(02/0=p) و بخش(001/0=p) رابطهداشت.
نتیجهگیری: ضروریاست که مدیران پرستاری بیمارستانها، جهت بهبود رضایت شغلی کارکنان خود عوامل پست شغلی، نوع استخدام و بخش را مورد توجه قرارداده و ازاینطریق، برنامهریزیهایی درجهت بهبود رضایت شغلی آنها تدویننمایند.