حسین شهنازی؛ آمنه سبحانی؛ عبدالرحمن چرکزی
دوره 25، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1397، ، صفحه 370-363
چکیده
زمینه و هدف امروزه با توجه به افزایش سریع تعداد سالمندان، مسئلة مهمتری با عنوان کیفیت زندگی مطرح شده است. همانطور که طول عمر افراد افزایش مییابد، اهمیت رفتارهای ارتقادهندة سلامتی نیز با توجه به حفظ کارکرد و استقلال افراد و افزایش کیفیتزندگی آنها، روزبهروز بیشتر آشکار میشود. لذا، بر آن شدیم که ارتباط بین ابعاد مختلف ...
بیشتر
زمینه و هدف امروزه با توجه به افزایش سریع تعداد سالمندان، مسئلة مهمتری با عنوان کیفیت زندگی مطرح شده است. همانطور که طول عمر افراد افزایش مییابد، اهمیت رفتارهای ارتقادهندة سلامتی نیز با توجه به حفظ کارکرد و استقلال افراد و افزایش کیفیتزندگی آنها، روزبهروز بیشتر آشکار میشود. لذا، بر آن شدیم که ارتباط بین ابعاد مختلف سبک زندگی و کیفیت زندگی را بررسی کنیم. مواد و روشها در این پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، 350 سالمند ساکن مراکز مراقبت سالمندی شهر اصفهان حضور داشتند. اطلاعات بر اساس دو پرسشنامة استاندارد سبک زندگی و کیفیت زندگی (SF36) جمعآوری شد. پس از تکمیل پرسشنامهها توسط گروه هدف، دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخة 20 و آزمونهای آماری توصیفی و همبستگی پیرسون تجزیهوتحلیل شد. یافتههان میانگین سنی سالمندان 87/13±93/71 بود. از بین آنها 6/70 درصد زن بودند و اکثریت سواد خواندن و نوشتن نداشتند بودند (4/45 درصد). براساس آزمون همبستگی پیرسون، بین ابعاد مختلف سبک زندگی با کیفیت زندگی ارتباط معناداری وجود داشت (05/0>p). همچنین، آزمون همبستگی پیرسون نشان داد ابعاد مختلف کیفیت زندگی با هم ارتباط معناداری دارد (001/0>p). نتیجهگیریبا توجه به یافتههای این پژوهش، سبک زندگی سالم تأثیر بسزایی در بهبود کیفیت زندگی سالمندان دارد. لذا، پیشنهاد میشود که سیاستگزاران سلامت برای ارتقای وضعیت سبک زندگی سالمندان ساکن در خانة سالمندان برنامهریزی کنند. امید است این مداخله گامی در جهت بهبود وضعیت سلامت وکیفیت زندگی این قشر آسیبپذیر باشد.
سحر سابوته؛ حسین شهنازی؛ غلامرضا شریفی راد؛ اکبر حسن زاده
دوره 21، شماره 5 ، آذر و دی 1393، ، صفحه 719-734
چکیده
زمینه و هدف: ازآنجا که براساس بررسی های انجام شده، زنان باردار اضطراب را مسألهای طبیعی تلقی میکنند که خودبه خود بهبود مییابد و از عوارض نامطلوب آن بر روی جنین و نوزادشان و پیامد بارداری آگاه نیستند و با توجه به اینکه در مراقبتهای معمول دوران بارداری، در این زمینه اطلاعاتی دریافت نمیکنند، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش ...
بیشتر
زمینه و هدف: ازآنجا که براساس بررسی های انجام شده، زنان باردار اضطراب را مسألهای طبیعی تلقی میکنند که خودبه خود بهبود مییابد و از عوارض نامطلوب آن بر روی جنین و نوزادشان و پیامد بارداری آگاه نیستند و با توجه به اینکه در مراقبتهای معمول دوران بارداری، در این زمینه اطلاعاتی دریافت نمیکنند، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی درخصوص اضطراب زنان باردار نخستزا انجامشد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع تجربی(مداخلهای) می باشد که با گروه مقایسهی تصادفیشده بهصورت پیشآزمون- پسآزمون بر روی 88 زن باردار نخستزای واجد شرایط (44 نفر در هر گروه) که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، انجامشد. اطلاعات براساس یک پرسشنامه-ی محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرارگرفت، جمعآوریشد. آموزش به صورت سه جلسه یک ساعته متناسب با سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی و با روش سخنرانی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ و با استفاده از پاورپوینت وکتابچههای آموزشی انجامشد. ارزشیابی شامل برگزاری پسآزمون در دو نوبت4و 8 هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی بود. اطلاعات جمعآوریشده وارد نرمافزار SPSS 20 شده و با آزمونهای آماری مجذور کای، T مستقل و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری در سطح معناداری کمتر از 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در این پژوهش میانگین نمره آگاهی، حساسیّت درکشده، شدت درکشده، منافع و موانع درکشده ، راهنمای عمل، خودکارآمدی و عملکرد افراد، 4 هفته بعد از مداخله (001/0P