طاهره توفیقیان؛ سعید شجاعی؛ سیده فاطمه رهنمای رهسپار
دوره 20، شماره 5 ، بهمن و اسفند 1392، ، صفحه 791-800
چکیده
زمینه و هدف: اجرای ارزیابی درونی فرصتی جهت شناخت توانایی ها،مشکلات و تشویق مسئولین به رفع معضلات آموزشی و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود یا ارتقا کیفیت در شاخص های آموزشی، پژوهشی و مدیریتی فراهم می سازد لذا با همین هدف گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اقدام به انجام ارزیابی درونی نموده است.
موادوروش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی ...
بیشتر
زمینه و هدف: اجرای ارزیابی درونی فرصتی جهت شناخت توانایی ها،مشکلات و تشویق مسئولین به رفع معضلات آموزشی و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود یا ارتقا کیفیت در شاخص های آموزشی، پژوهشی و مدیریتی فراهم می سازد لذا با همین هدف گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اقدام به انجام ارزیابی درونی نموده است.
موادوروش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی و تحلیلی بوده که به صورت مقطعی انجام شده است ..جامعه پژوهش شامل کلیه اعضای کمیته ارزیابی درونی ، اعضاء هیئت علمی ، مدیر گروه ، دانشجویان ، دانش آموختگان ، کارورزان و سرپرستان گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال تحصیلی 1388-1387 می باشد . دانشجویان ، کارورزان به روش نمونه گیری تصادفی ساده واعضای کمیته ارزیابی ، اعضاء هیئت علمی ، مدیر گروه وسرپرستان به روش سرشماری انتخاب گردیدند. در این ارزیابی ده عامل رسالت ها و اهداف،مدیریت و ساختار سازمانی،هیات علمی،دانشجویان،فرایند تدریس و یادگیری،دوره های آموزشی و برنامه های درسی،امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی،پژوهش،دانش آموختگان و کارورزان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها ، پرسش نامه، مصاحبه و فرم اطلاعاتی بود. پس از تکمیل و جمع آوری اطلاعات، تمام داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 15 و روش های آماری توصیفی و تحلیلی ، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج کمتر از 50% نامطلوب،نتایج داده های بین 75%-50% نسبتا مطلوب و نتایج داده های بیشتر از 75% مطلوب در نظر گرفته شد.
یافته ها: گروه پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزواز،از 10 عامل مورد ارزیابی، در مجموع امتیاز80/55 (79/2 درصد) را به دست آورد که با توجه به معیار رتبه بندی، ارزیابی درونی گروه پرستاری در وضعیت نسبتا مطلوب قرار دارد.
نتیجه گیری: اگر چه نتیجه ارزیابی درونی گروه پرستاری نسبتا مطلوب بود، اما باز هم به تجدید نظر بیشتر و تغییرات لازم و اجرای راه کار های حاصل از نتایج ارزیابی درونی برای ارتقائ کیفیت در گروه آموزشی مذکور نیاز می باشد.