پرستاری
نرجس حشمتی فر؛ حسین کریمی مونقی؛ سارا احمدی
دوره 29، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1401، ، صفحه 756-768
چکیده
زمینه و هدف: برای دستیابی به توسعه در آموزش، پژوهش و تحقیق سنگبنای اولیه به شمار میرود؛ از این رو مطالعه روشهای پژوهشی برای شناخت علمی و بهبود کیفیت پژوهش اهمیت دارد. تحلیل محتوا یکی از مهمترین انواع پژوهش است که علیرغم کاربردهای گوناگون آن هنوز تعریف روشنی از آن در زمینه روش تحقیق یا تکنیک بودن نشده است. در این نوشتار سعی ...
بیشتر
زمینه و هدف: برای دستیابی به توسعه در آموزش، پژوهش و تحقیق سنگبنای اولیه به شمار میرود؛ از این رو مطالعه روشهای پژوهشی برای شناخت علمی و بهبود کیفیت پژوهش اهمیت دارد. تحلیل محتوا یکی از مهمترین انواع پژوهش است که علیرغم کاربردهای گوناگون آن هنوز تعریف روشنی از آن در زمینه روش تحقیق یا تکنیک بودن نشده است. در این نوشتار سعی بر آن است با استفاده از نظر صاحبنظران به این موضوع پرداخته شود..
مواد و روشها: این مطالعه مروری، روایتی نظاممند است. بهمنظور انجام این مطالعه با استفاده از کتب و جستجو در پایگاههای PubMed, Scopus Web of Science, Science Direct, Google scholar, بین سالهای 1940-2022 با کلیدواژههایContent ,Analysis Qualitative content analysis, Quantitative content analysis و کلیدواژه تحلیل محتوا، روش کیفی، تحلیل محتوی کیفی، تحلیل محتوی کمی در پایگاههای MagIran, SID ,Iranmedex, Irandoc جستجو شد و در نهایت 21 مقاله بررسی شدند.
یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، روشهای خاصی برای انجام پژوهش تحلیل محتوا وجود دارد که آن را از سایر روشهای تحقیق متمایز میکند. همچنین، اختلافنظر در بین صاحبنظران در خصوص روش پژوهش یا تکنیک بودن تحلیل محتوا به تاریخچه و سیر تکاملی آن مربوط میشود، به بیانی دیگر انعطافپذیری بسیار بالای که برای تحقیق در روش تحلیل محتوا وجود دارد، مرهون تغییراتی است که این روش در طول زمان پذیرفته است
نتیجهگیری: تحلیل محتوا بهعنوان یک روش علمی مستقل است که از ابتدا تا انتهای تحقیق با پژوهشگر میباشد که هم بهتنهایی و هم همراه با فرایندهای کیفی دیگر در راستای رسیدن به الگو یـا چـارچوبی مفهـومی، توصـیف و تلخیص دادهها، استنباط از آنها و تدوین نظریه بهکار رود
پرستاری
زهره محمدزاده تبریزی؛ علی اصغر جسمی؛ فاطمه برزویی؛ نرجس حشمتی فر؛ الهام ناوی پور؛ آرزو داوری نیا مطلق قوچان
دوره 29، شماره 5 ، آذر و دی 1401، ، صفحه 616-626
چکیده
زمینه و هدف: در رابطه با سلامت روان، خودکارآمدی بیانگر این مسئله است که فرد دارای خودکارآمدی بالا، توانایی تغییر حالات منفی روانی خود را دارد؛ به عبارتی، باورهای خودکارآمدی قوی، باعث آرامش میشوند و میتوانند پیشبینیکننده خوبی برای سلامت روان باشند. از این رو تحقیق حاضر با هدف تأثیر آموزش مجازی روشهای آرامسازی بر خودکارآمدی ...
بیشتر
زمینه و هدف: در رابطه با سلامت روان، خودکارآمدی بیانگر این مسئله است که فرد دارای خودکارآمدی بالا، توانایی تغییر حالات منفی روانی خود را دارد؛ به عبارتی، باورهای خودکارآمدی قوی، باعث آرامش میشوند و میتوانند پیشبینیکننده خوبی برای سلامت روان باشند. از این رو تحقیق حاضر با هدف تأثیر آموزش مجازی روشهای آرامسازی بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان رشتههای علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در زمان شیوع کرونا ویروس انجام شد.مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع مداخلهای میباشد که به روش تصادفی براساس بلوکهای جایگشتی دوتایی در سال 1399 بر روی 26 نفر (مداخله 14 نفر و کنترل 12 نفر) از دانشجویان مقطع کارشناسی هوشبری و اتاق عمل انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه شامل مبتلا نبودن به اختلالات روانی و مصرف داروهای روان و همچنین تمایل به شرکت در مطالعه بود. چکلیست مشخصات دموگرافیک و پرسشنامههای استاندارد سلامت روان و خودکارآمدی در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تکمیل گردید.یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که بین خودکارآمدی (0/05> P) و سلامت روان(0/05> P )دانشجویان در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود نداشت.نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر نشان داد که روش آرامسازی بنسون بر خودکارآمدی و سلامت روان دانشجویان تأثیری نداشته است از این رو میتوان از سایر روشهای آرامسازی استفاده کرد.
زنان و زایمان
ژیلا آگاه؛ فاطمه برزویی؛ نرجس حشمتی فر
دوره 28، شماره 4 ، مهر و آبان 1400، ، صفحه 502-508
چکیده
زمینه و هدف: کیست درموئید تخمدان، یکی از ناهنجاریهای تکاملی مادرزادی است که در آن، یک لایه سلولی سوماتیک، غالب است. کیستهای درموئید، بیشتر از اپیدرم و ضمائم پوستی تشکیل شدهاند و در جاهای غیرطبیعی قرار گرفتهاند. این مطالعه به معرفی خانمی با کیست تخمدان درموئید که حاوی سه دندان بالغ مراجعهکننده به بیمارستان واسعی سبزوار پرداخته ...
بیشتر
زمینه و هدف: کیست درموئید تخمدان، یکی از ناهنجاریهای تکاملی مادرزادی است که در آن، یک لایه سلولی سوماتیک، غالب است. کیستهای درموئید، بیشتر از اپیدرم و ضمائم پوستی تشکیل شدهاند و در جاهای غیرطبیعی قرار گرفتهاند. این مطالعه به معرفی خانمی با کیست تخمدان درموئید که حاوی سه دندان بالغ مراجعهکننده به بیمارستان واسعی سبزوار پرداخته است.
یافتهها: خانم 35 سالهای با شکایت از تهوع، درد سوپراپوبیک و خونریزی غیرطبیعی واژینال به درمانگاه زنان بیمارستان واسعی سبزوار مراجعه کرد. در معاینه شکم، درد و حساسیت در ربع تحتانی چپ را گزارش کرد. سایر معاینات بالینی و توش رکتال طبیعی بود و در بررسی سیتولوژی، شاخص هموگلوبین و هماتوکریت کاهش داشت. براساس سونوگرافی صورت گرفته و تشخیص کیست درموئید تخمدان چپ، تحت لاپاراسکوپی قرار گرفت و کیست خارج گردید. کیست خارج شده حاوی مایع مخاطی، مواد چربی، مو و سه عدد دندان بهطور مشخص بود.
نتیجهگیری: با توجه به مورد گزارش شده، لازم است در صورت وجود کیست، از نظر وجود بقایای مواد ژنتیک یا همان سلولهای بنیادی بررسی گردد.
نرجس حشمتی فر؛ هاجر صادقی؛ حمیده جمعه تندکی؛ رحیم اکرمی
دوره 20، شماره 5 ، بهمن و اسفند 1392، ، صفحه 635-642
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به فرصت و طول زمان ارتباط پرستار با بیمار، پرستاران بهترین جایگاه را برای کاهش نگرانی و آموزش به بیمار دارا میباشند.مطالعهی حاضر با هدف بررسی ارزیابی عملکرد آموزش به بیمار در عملکردهای پرستاری از دیدگاه پرستاران و بیماران(در حال ترخیص) انجام گرفته است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی در تابستان سال 1392 در ...
بیشتر
زمینه و هدف: با توجه به فرصت و طول زمان ارتباط پرستار با بیمار، پرستاران بهترین جایگاه را برای کاهش نگرانی و آموزش به بیمار دارا میباشند.مطالعهی حاضر با هدف بررسی ارزیابی عملکرد آموزش به بیمار در عملکردهای پرستاری از دیدگاه پرستاران و بیماران(در حال ترخیص) انجام گرفته است.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی در تابستان سال 1392 در سه مرکز آموزشی – پژوهشی و درمانی شهر سبزوار انجام پذیرفت. جامعه پژوهش را110 نفر از پرستاران و 110 نفر از بیماران بستری در این بخشها که در حال ترخیص بودند تشکیل دادند . اطلاعات از طریق پرسش نامه ساخته شده توسط محقق برای پرستاران و بیماران جمعآوری شد ، سپس دادهها با استفاده از نرمافزار spss نسخه 15و بهرهگیری از آزمونهای توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج عملکرد آموزشی پرستاران نشان داد که بیماران بیش ترین میزان آموزش در بدو پذیرش را ، شیوه استفاده از وسایل مورد نیاز (15%)، بیش ترین میزان آموزش حین بستری را زمان مصرف دارو(41%) و بیش ترین میزان آموزش زمان ترخیص را پیگیری درمان و مراجعه بعدی به پزشک (30%) ذکر کردهاندو پرستاران هم بیش ترین میزان آموزش در بدو پذیرش، حین بستری و زمان ترخیص را به ترتیب شیوه استفاده از وسایل مورد نیاز(38%)، روش های درمانی مورد استفاده تسکین درد (66%)، پیگیری درمان و مراجعه بعدی به پزشک(41%)را ذکر کردهاند.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که وضعیت آموزش به بیمار در هر سه حیطه زمانی از نظر پرستاران و بیماران از مطلوبیت خوبی برخوردار نبوده است.بنابراین مدیران بخش درمان بایستی اقدامات لازم را در جهت بالا بردن سطح آگاهی پرستاران نسبت به اهمیت آموزش به بیمار انجام دهند.
محسن کوشان؛ محمدحسن رخشانی؛ محدثه محسن پور؛ نرجس حشمتی فر
دوره 20، شماره 5 ، بهمن و اسفند 1392، ، صفحه 757-765
چکیده
زمینه و هدف: بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی کلیه در اثر فرآیند مزمن بیماری و درمان طولانی مدت دیالیز دچار خستگی میشوند. با توجه به مشکلات و عوارض زیاد ناشی از دارو درمانی، استفاده از روش های غیر دارویی که بتوانند باعث کاهش خستگی بیماران همودیالیزی شوند، منطقی به نظر میرسد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آرامسازی بنسون بر میزان ...
بیشتر
زمینه و هدف: بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی کلیه در اثر فرآیند مزمن بیماری و درمان طولانی مدت دیالیز دچار خستگی میشوند. با توجه به مشکلات و عوارض زیاد ناشی از دارو درمانی، استفاده از روش های غیر دارویی که بتوانند باعث کاهش خستگی بیماران همودیالیزی شوند، منطقی به نظر میرسد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آرامسازی بنسون بر میزان خستگی بیماران همودیالیزی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر، یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده شاهد دار است. جامعه پژوهش را 65 بیمار همودیالیزی مراجعه کننده به بیمارستان واسعی شهر سبزوار تشکیل می دهند. بیماران بر اساس معیارهای ورود و خروج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و سپس با استفاده از روش تخصیص تصادفی به دو گروه کنترل (32نفر) و مداخله (33 نفر) تقسیم شدند. گروه مداخله تمرینات آرام سازی بنسون را به مدت 15 دقیقه دو بار در روز طی مدت یک ماه انجام دادند. ابزار گردآوری داده ها فرم مشخصات جمعیت شناختی و پرسش نامه خلاصه شده سنجش خستگی (BFI) بود، در سه نوبت قبل از مداخله، 2 هفته بعد و در پایان هفته چهارم در دو گروه تکمیل گردید. داده ها با استفاده از آزمونهای آماری من ویتنی، کای اسکوئر و تی مستقل و معادلات برآورد تعمیم یافته با نرمافزار آماری SPSS نسخه 5/11 و SAS نسخه 9.1 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار خستگی در گروه مداخله قبل از آرامسازی بنسون84/0± 97/6، دو هفته بعد07/1±25/5 و چهار هفته بعد11/1± 92/3 بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها بین میانگین امتیازات خستگی نمونههای پژوهش قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون تفاوت معنیداری را نشان داد(01/0p