کوروش قاضی؛ مهشید فروغان؛ محمدعلی حسینی؛ سمانه حسین زاده؛ ماندانا عسگری
دوره 20، شماره 3 ، مهر و آبان 1392، ، صفحه 320-330
چکیده
زمینه و هدف: طی دو دهه اخیر شاهد گسترش کمی آسایشگاههای سالمندی در کشور بودهایم. یکی از مهمترین شاخصهای کیفیت خدمات، سنجش رضایت سالمندان از خدمات ارائه شده در آسایشگاههاست. این مطالعه با هدف سنجش رضایت سالمندان مقیم آسایشگاه از خدمات ارائه شده به آنان در چهار استان گلستان، سمنان، مازندران و خراسان شمالی در سال 1391 انجام شد.
مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: طی دو دهه اخیر شاهد گسترش کمی آسایشگاههای سالمندی در کشور بودهایم. یکی از مهمترین شاخصهای کیفیت خدمات، سنجش رضایت سالمندان از خدمات ارائه شده در آسایشگاههاست. این مطالعه با هدف سنجش رضایت سالمندان مقیم آسایشگاه از خدمات ارائه شده به آنان در چهار استان گلستان، سمنان، مازندران و خراسان شمالی در سال 1391 انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه به روش مقطعی انجام شده است. سالمندان مقیم تمامی 14 آسایشگاه واقع در 4 استان مورد مطالعه، درصورتیکه واجد معیارهای سن 60 سال یا بالاتر، توانایی برقراری ارتباط با نمره 6 و بالاتر در آزمون کوتاه شناختی، و حداقل 6 ماه اقامت در آسایشگاه بودند، مجموعا شامل 89 نفر، به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک و رضایتمندی سالمند از خدمات ارائه شده در آسایشگاه و بهروش مصاحبه جمعآوری گردید. روایی و پایایی پرسشنامه رضایتمندی قبل از کاربرد به تأئید رسید. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصله از آزمونهای آماری پارامتری تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، من ویتنی، کروسکال والیس، ضریب همبستگی اسپیرمن، از نرمافزار اس پی اس اس نسخه هفدهم استفاده شد.
یافتهها: میانگین نمرات کسب شده نشان داد که رضایت سالمندان از بعد مراقبت جسمانی (55/3) و محیط فیزیکی آسایشگاهها (77/3) نسبت به رضایت آنان از ابعاد روانی (00/3) و مراقبت اجتماعی (26/3) از سطح بالاتری برخوردار است. میانگین نمرات رضایت کلی از خدمات 40/3 و نشان دهنده رضایت در سطح متوسط تا خوب بود. بین رضایت کلی و نحوه پذیرش در آسایشگاه رابطه معناداری وجود داشت (002/0 P=).
نتیجهگیری: سطح رضایت سالمندان از مراقبتهای روانی و اجتماعی، از مراقبت های فیزیکی پایین تر بود، لذا توجه بیشتر به ارائه خدمات در این دو بعد توصیه می شود. همچنین با توجه به رابطهی معنادار میان رضایت کلی و نحوهی پذیرش در آسایشگاه، آمادهسازی روانی سالمند قبل از پذیرش در آسایشگاه ممکن است به رضایت بیشتر او از خدمات ارائه شده در آسایشگاه منجر شود.