اعظم برآبادی؛ ژیلا اگاه؛ مریم قسامی؛ زهرا رحیمی؛ رحیم اکرمی
دوره 25، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1397، ، صفحه 101-109
چکیده
زمینه و هدف اختلال عملکرد جنسی زنان توسط دامنه ای از عوامل متفاوت به وجود آید. هدف مطالعه حاضر بررسی شیوع اختلالات جنسی زنان و عوامل روانی مرتبط می باشد. مواد و روش ها مطالعه به صورت توصیفی تحلیلی روی 322 زن شهر سبزوار در سال 1394 انجام شد. نمونه گیری به روش احتمالی و از نوع طبقه ای بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس عملکرد جنسی زنان ...
بیشتر
زمینه و هدف اختلال عملکرد جنسی زنان توسط دامنه ای از عوامل متفاوت به وجود آید. هدف مطالعه حاضر بررسی شیوع اختلالات جنسی زنان و عوامل روانی مرتبط می باشد. مواد و روش ها مطالعه به صورت توصیفی تحلیلی روی 322 زن شهر سبزوار در سال 1394 انجام شد. نمونه گیری به روش احتمالی و از نوع طبقه ای بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس عملکرد جنسی زنان (FSFI) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس بود. اطلاعات با استفاده از نرم افزار stata 12 و روش های آمار توصیفی و مدل رگرسیون لوجستیک تحلیل گردید. یافته ها بیشتر افراد مورد مطالعه 186 نفر در گروه سنی 20 تا 30 سال قرار داشتند. میانگین سن افراد 64/29 و انحراف معیار60/6 بود. شیوع اختلال عملکرد جنسی در 127 ، 40/19 درصد برآورد شده است. بیشترین و کمترین شیوع اختلال به ترتیب در زیر مقیاس های میل جنسی (73/46) درصد و نارضایتی جنسی ( 18/8) می باشد. شیوع افسردگی ، اضطراب و استرس در افراد مورد مطالعه به ترتیب 9/48 ،63/60 و 66/54 درصد می باشد. عملکرد جنسی با متغیر استرس با نسبت شانس تطبیق داده شده 01/2 فاصله اطمینان (04/1 – 18/3) و متغیر افسردگی با نسبت شانس های تطبیق داده شده بالاتر از 2 در زیرگروه های مختلف رابطه معنی داری دارد. نتیجه گیری اضطراب و افسردگی می تواند عامل تاثیر گذار بر اختلالات عملکرد جنسی زنان باشد. بنابراین در درمان اختلالات عملکرد جنسی بهتر است به این متغیرها توجه بیشتری شود.
سیده اکرم حسینی؛ مهدی گل افروز شهری؛ هاجر صادقی؛ محمدحسن رخشانی؛ اعظم برآبادی
دوره 22، شماره 2 ، خرداد و تیر 1394، ، صفحه 359-367
چکیده
زمینه و هدف: عزّت نفس موجب ارتقای سلامت روان میگردد. مطالعات نشان داده عزّت نفس دانشجویان پرستاری، به خصوص جنس مؤنّث در سطح مطلوبی نیست.انجام برنامههای ورزشی نقش مهمّی در افزایش عزّت نفس دارد. لذا،، مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات پیلاتس بر عزّت نفس دانشجویان دختر پرستاری انجام گردید.
مواد و روشها: مطالعه از نوع کارآزمایی ...
بیشتر
زمینه و هدف: عزّت نفس موجب ارتقای سلامت روان میگردد. مطالعات نشان داده عزّت نفس دانشجویان پرستاری، به خصوص جنس مؤنّث در سطح مطلوبی نیست.انجام برنامههای ورزشی نقش مهمّی در افزایش عزّت نفس دارد. لذا،، مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات پیلاتس بر عزّت نفس دانشجویان دختر پرستاری انجام گردید.
مواد و روشها: مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی (یک سو کور) میباشد ودر سال 1393بر روی 62 نفر از دانشجویان دختر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار اجرا شد. افراد پس از انتخاب به روش نمونهگیری در دسترس بهطور تصادفی در دو گروه آزمون (32 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمون تمرینات پیلاتس را هفته ای دو بار به مدّت هشت هفته انجام دادند. گروه کنترل در مدّت زمان مشابه، فعّالیّتهای روزانه خود را داشتند. در انتها پس از سنجش مجدّد عزّت نفس، دادهها با استفاده از نرم افزار 18SPSS و آمار توصیفی، تستهای تیزوجی و کوواریانس تجزیه و تحلیل گردید. در تمام مراحل 05/0P< معنادار تلّقی شده است.
یافتهها: میانگین نمرات عزّت نفس قبل از مداخله در گروه آزمون (20/8 )±09/90 و در گروه کنترل (22/9 )±80/92 بود. پس از اتمام مداخله عزّت نفس به ترتیب در گروه آزمون وکنترل (72/7)±34/100 و (22/9) ±10/94 شد. این تفاوت به لحاظ آماری بین دو گروه معنادار بود (002/0P=).
نتیجهگیری: اجرای تمرینات ورزشی پیلاتس در ارتقای عزّت نفس دانشجویان دختر رشته پرستاری مؤثّر بود. لذا، به عنوان یک روش جذاب و فاقد عوارض جانبی جهت بهبود احساس ارزشمندی خود در دانشجویان پیشنهاد میشود.
اعظم برآبادی؛ لیلا حیدری نسب
دوره 20، شماره 3 ، مهر و آبان 1392، ، صفحه 281-291
چکیده
زمینه و هدف: پرسشنامههای زیادی در ایران وجود دارد که به بررسی خشم بزرگسال می پردازد، اما درحالحاضر هیچ پرسشنامهای در کشور جهت بررسی خشم کودک و نوجوان وجود ندارد. با توجه به این مسأله، هدف اساسی پژوهش حاضر، تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه صفت- حالت و بیان خشم کودکان و نوجوانان (STAXI-2 C/A) در دانشآموزان 12 تا 17 ساله ایرانی است.
مواد و روشها: ...
بیشتر
زمینه و هدف: پرسشنامههای زیادی در ایران وجود دارد که به بررسی خشم بزرگسال می پردازد، اما درحالحاضر هیچ پرسشنامهای در کشور جهت بررسی خشم کودک و نوجوان وجود ندارد. با توجه به این مسأله، هدف اساسی پژوهش حاضر، تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه صفت- حالت و بیان خشم کودکان و نوجوانان (STAXI-2 C/A) در دانشآموزان 12 تا 17 ساله ایرانی است.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی، نمونه پژوهش شامل 556 دانشآموز راهنمایی و دبیرستان بود که با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. اعتبار همگرا و واگرای مقیاس مذکور با استفاده از بررسی همبستگی گشتاوری پیرسون، بین نمرات این مقیاس با مقیاسهای افسردگی کودکان، اضطراب آشکار کودکان، پرخاشگری و رفتار قانونشکنانه محاسبه گردید و پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب بازآزمایی با فاصله 2 هفته بررسی شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از پایایی (اندازهگیری شده بر حسب ضرایب بازآزمایی) و همسانی درونی مطلوب (STAXI-2 C/A) و خردهمقیاسهای آن است.
نتیجهگیری: در مجموع نتایج مطالعه حاضر، شواهدی برای صحت اعتبار و پایایی قابل قبول پرسشنامه حالت – صفت و بیان خشم در کودکان و نوجوانان (STAXI-2 C/A)، در دانشآموزان ایرانی فراهم آورده است و قابل استفاده در فعالیت های پژوهشی می باشد.