الهه کاظمی؛ سعیده آقا محمدی؛ علی خمسه
دوره 20، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1392، ، صفحه 62-71
چکیده
زمینه و هدف: مدت انتظار بیماران یکی از عواملی است که منجر به عدم رضایت بیماران از کیفیت خدمات ارایه شده میگردد. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی عوامل مؤثر بر زمان انتظار مراجعهکنندگان درمانگاههای تخصصی یکی از بیمارستان های دولتی تهران می باشد. مواد و روشها: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی در حوزه سلامت است. مطالعه حاضر در سه ...
بیشتر
زمینه و هدف: مدت انتظار بیماران یکی از عواملی است که منجر به عدم رضایت بیماران از کیفیت خدمات ارایه شده میگردد. هدف از انجام این پژوهش ارزیابی عوامل مؤثر بر زمان انتظار مراجعهکنندگان درمانگاههای تخصصی یکی از بیمارستان های دولتی تهران می باشد. مواد و روشها: این پژوهش از نوع مطالعات کاربردی در حوزه سلامت است. مطالعه حاضر در سه مرحله انجام پذیرفته است. مراجعهکنندگان یک هفته 21 درمانگاه از مجموع درمانگاه ها (2661 نفر) بهعنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد. از این میان 10 درصد بهعنوان حجم نمونه (266N:) با استفاده از روش نمونهگیری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار 17SPSS استفاده شد. یافتهها: میانگین زمان انتظار مراجعهکنندگان 121 دقیقه با انحراف معیار 73/33 مشخص گردید. از منظر دریافتکنندگان خدمات، تعداد زیاد بیماران بهصورت همزمان، عدم حضور به موقع پزشکان و عدم وجود جدولهای زمانبندی و برنامهریزی مناسب به ترتیب با میانگین امتیازی 9/3، 5/3 و 3/3 و از منظر ارائهکنندگان خدمات، عدم حضور به موقع پزشکان، کمبود تعداد پزشکان و تعداد زیاد بیماران بهصورت همزمان بهترتیب با میانگین امتیازی 3/4، 1/4 و 4 بهعنوان سه عامل اول مؤثر بر زمان انتظار مراجعهکنندگان شناخته شدند. نتیجهگیری: با بررسی فرآیندهای پذیرش در درمانگاهها میتوان نسبت به شناسایی عوامل مؤثر بر زمان انتظار بیماران اقدام کرد. با توجه به این عوامل و با ارائه و اعمال مدیریت صحیح و بهرهگیری از راهکارهای مفید میتوان به کاهش این زمان و افزایش رضایت مراجعین و در نهایت به ارتقای کیفیت خدمات کمک کرد.