ملیحه سرویه؛ حسین اکبری؛ فخرالسادات میرحسینی؛ حمیدرضا برادران؛ افسانه همتی؛ جلیل کوهپایه زاده
دوره 21، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1393، ، صفحه 145-154
چکیده
زمینه و هدف: مشاهدهی مستقیم مهارتهای عملی، روشی برای ارزیابی عینی مهارتهای عملی و دادن بازخورد در دانشجویان است. این مطالعه، با هدف بررسی روایی و پایایی آزمون مشاهدهی مستقیم مهارتهای عملی در ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان مامایی انجامشدهاست.
مواد و روشها: در مطالعهای از نوع توصیفی ـ تحلیلی،44 دانشجوی مامایی دورهی ...
بیشتر
زمینه و هدف: مشاهدهی مستقیم مهارتهای عملی، روشی برای ارزیابی عینی مهارتهای عملی و دادن بازخورد در دانشجویان است. این مطالعه، با هدف بررسی روایی و پایایی آزمون مشاهدهی مستقیم مهارتهای عملی در ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان مامایی انجامشدهاست.
مواد و روشها: در مطالعهای از نوع توصیفی ـ تحلیلی،44 دانشجوی مامایی دورهی کارورزی در عرصه دانشکدهی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان بهروش سرشماری انتخاب شدهاند. طبق نظریههای اعضای هیأت علمی دانشگاههای گیلان، زاهدان و کاشان از بین مهارتهای اصلی مامایی، ۴ مهارت جهت مواد آزمون انتخاب و چک لیست ارزیابی آنان تهیهشدهاست. دانشجو در حین انجام مهارت در محیط کار واقعی توسط آزمونگر مشاهدهگردیده و نتایج بر طبق چک لیست ساختار یافته ثبت و در محیط مناسب بازخورد عینی انجامشدهاست. روایی محتوایی، روایی ملاکی (همبستگی میانگین نمرات دروس بالینی و نظری مامایی به تفکیک با نمره dops –رابطه هرگویه با نمره dops هر مهارت)-روایی سازه (بررسی ساختار درونی) و پایایی (تعیین همسانی درونی - پایایی بین ارزیابان) با نرمافزار آماری (SPSS) تجزیه و تحلیل گردیدهاست.
یافتهها: روایی محتوایی آزمون dops با استفاده از شاخص روایی محتوایی بیش از 75/. و نسبت روایی محتوایی بیش از50/. گزارششدهاست. همبستگی نمرات dopsبا میانگین نمرات نظری و بالینی بهترتیب 071/0(647/0p=) و 093/0(548/0p=) بودهاست. همبستگی هر مهارت با نمرهی کل dops، ارتباط معناداری داشته که خود، بیانگر ساختار درونی مطلوب آزمون و تامین اعتبار سازه نیز میباشد.(001/0p
سیدمحمد فرشته نژاد؛ حمیدرضا برادران؛ مازیار مرادی لاکه
دوره 20، شماره 5 ، بهمن و اسفند 1392، ، صفحه 611-622
چکیده
زمینه و هدف: امروزه نکته مهم در استفاده از نتایج پژوهشهای ارائه شده در کنفرانسهای علمی، توانمندی استفادهکنندگان شواهد در ارزیابی کیفیت یافتههاست. استفاده از چارچوب استاندارد ارزشیابی همچون چکلیستهابهعنوان ابزار اصلی در داوری همتایان محسوب می شود. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی چکلیست طراحی شده برای ارزیابی ...
بیشتر
زمینه و هدف: امروزه نکته مهم در استفاده از نتایج پژوهشهای ارائه شده در کنفرانسهای علمی، توانمندی استفادهکنندگان شواهد در ارزیابی کیفیت یافتههاست. استفاده از چارچوب استاندارد ارزشیابی همچون چکلیستهابهعنوان ابزار اصلی در داوری همتایان محسوب می شود. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی چکلیست طراحی شده برای ارزیابی نقادانه چکیده مقالات اصیل پژوهشی توسط داوران دانشجو در کنگرههای پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی کشور انجام شد.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر بخشی از یک پژوهش از نوع مداخله آموزشی است که در قالب یک دوره کارگاه آموزشی و با حضور 40 نفر از دانشجویان رشته پزشکی از دانشگاههای علوم پزشکی تهران برگزار گردید. روش نمونهگیری از نوع غیر احتمالی هدفمند می باشد. شرکتکنندگان قبل و پس از برگزاری کارگاه، با شبیهسازی داوری سه چکیده مقاله را ارزیابی کردند. پایایی چک لیست طراحی شده به دو روش مختلف شامل ضریب همبستگی اسپیرمن و ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. روایی ابزار نیز بهروش دلفی توسط متخصصین تایید شد.
یافته ها: در تمامی بخشهای اصلی چکیده مقاله شامل مقدمه، روش بررسی، نتایج، نتیجهگیری و حیطه نظر کلی -هم در پیشآزمون و هم در پسآزمون- همسانی درونی گزارش شد (05/0>P). ضریب پایایی آلفای کرونباخ در بخش "روش بررسی" (926/0) عالی و در دو بخش "نتایج" (650/0) و "نتیجهگیری" (739/0) در پیشآزمون قابلقبول بود.
نتیجه گیری: ابزار معرفی شده در مطالعه حاضر از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بود. با توجه به حضور فعال دانشجویان علوم پزشکی در کنگرههای پژوهشی دانشجویی بعنوان داور، استفاده از چنین چکلیست های ساختاری میتواند در بهبود کیفیت ارزیابی چکیده مقالات و داوری همتایان موثر باشد.