رحیم گل محمدی؛ غلامرضا دشتی
دوره 19، شماره 4 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 382-389
چکیده
مقدمه وهدف: در دهه اخیر ادغام دروس علوم تشریحی (Integration) و تغییر برنامه های آموزشی آناتومی از رویکرد ناحیه ای به سیستمیک در آموزش مورد توجه جدی قرار گرفته است و شناخت سبکهای یادگیری دانشجویان که محور اصلی تعلیم وتربیت هستند دراستراتژیآموزشیمهم میباشد. لذا این مطالعه به منظور بررسیسبکهای یادگیری دانشجویان در آموزش ...
بیشتر
مقدمه وهدف: در دهه اخیر ادغام دروس علوم تشریحی (Integration) و تغییر برنامه های آموزشی آناتومی از رویکرد ناحیه ای به سیستمیک در آموزش مورد توجه جدی قرار گرفته است و شناخت سبکهای یادگیری دانشجویان که محور اصلی تعلیم وتربیت هستند دراستراتژیآموزشیمهم میباشد. لذا این مطالعه به منظور بررسیسبکهای یادگیری دانشجویان در آموزش آناتومی به روش سخنرانی و حل مسأله Problem based learning ( PBL) درگروههای کوچک طراحی و اجرا شد.
مواد و روشها: این مطالعه تحلیلی در سال 90- 1389 در جامعه آماری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که واحد آناتومی را انتخاب نموده بودند، انجام شد. در این مطالعه 142 نفر شامل 51 دانشجوی پسر و 91 دانشجوی دختر شرکت نمودند. پس از توضیح سبکهای یادگیری، آموزش آناتومی به صورت سنتی (سخنرانی) و حل مسأله در گروههای کوچک صورت گرفت. آموزش آناتومی ابتدا بهصورت معلم محوری و سپس بر اساس اهداف طرح درس به صورت حل مسأله در گروههای کوچک شش نفری اجرا شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و با نرم افزار SPSS 11.5 با آزمون مجذور کای دو و آنووا تجزیه وتحلیل شدند. مقادیر P کمتر از 05/0 معنیدار در نظر گرفته شد.
یافتهها: دانشجویان آموزش آناتومی به روش توام (سخنرانی وحل مسأله) را بهتر از هر یک ازدوروش سخنرانی و یا حل مسأله به تنهایی بیان نمودند. بین انتخاب اولویت اول آموزش ناتومی (مبتنیبرحلمسأله و سنتی) و جنسیت دانشجویان اختلاف معنیداری آماری مشاهده شد (001/0P