حسن خلیلی؛ مصطفی راد؛ محمدحسن رخشانی
دوره 17، شماره 4 ، آذر و دی 1389، ، صفحه 287-293
چکیده
زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش مهمی از آموزش پرستاری و مامایی را تشکیل می دهد و یکی از بهترین منابع برای ارزشیابی استاد در بالین، دانشجو می باشد. این مطالعه با هدف بررسی مشخصات استاد موثر بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در دانشجویان پرستاری ...
بیشتر
زمینه و هدف: آموزش بالینی بخش مهمی از آموزش پرستاری و مامایی را تشکیل می دهد و یکی از بهترین منابع برای ارزشیابی استاد در بالین، دانشجو می باشد. این مطالعه با هدف بررسی مشخصات استاد موثر بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در دانشجویان پرستاری و مامایی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال تحصیلی 1388-1387 انجام شد. تعداد 120 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. پرسشنامه شامل مشخصات بالینی استاد در سه حیطه شایستگی حرفه ای استاد، ارتباط با دانشجو و ویژگی های شخصیتی بود. در کلیه حیطه ها، حداقل نمره صفر و حداکثر نمره 5 بود. برای تحلیل داده ها از توزیع فروانی، میانگین و انحراف معیار و آزمون های تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS 11.5 استفاده شد.
یافته ها: میانگین نمره شایستگی حرفه ای استاد از نظر دانشجویان 4 با انحراف معیار 0.5 بود. آزمون پیرسون نیز نشان داد که با افزایش ترم تحصیلی، دیدگاه دانشجو نسبت به شایستگی حرفه ای استاد مثبت تر شده است (p=0.016 و r=0.22). میانگین امتیاز شایستگی حرفه ای استاد (4 با انحراف معیار 0.5) بالاتر از حیطه های ارتباطی (3.8 با انحراف معیار 0.6) و ویژگی های شخصیتی استاد (3.7 با انحراف معیار 0.6) بوده است.
نتیجه گیری: دانشجویان بالین به شایستگی حرفه ای استاد و اهمیت دانش و اطلاعات زیاد و توانایی انتقال آن بیش از توانایی ارتباط با دانشجو اهمیت می دهند.
سعید فقیه؛ حمیدرضا بهنام وشانی؛ حسن خلیلی
دوره 15، شماره 3 ، مهر و آبان 1387، ، صفحه 158-163
چکیده
زمینه و هدف: یکی از عوامل احتمالی خطا در اندازه گیری فشارخون روی هم قراردادن پاها از ناحیه زانو در حالت نشسته هنگام اندازه گیری فشار خون می باشد و مطالعات انجام شده در این مورد نتایج متناقص ارایه داده اند. لذا، پژوهش حاضر جهت بررسی اثر روی هم قرار دادن پا ها در وضعیت نشسته بر روی فشار خون در بیماران دارای پر فشاری خون انجام گردید.
مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: یکی از عوامل احتمالی خطا در اندازه گیری فشارخون روی هم قراردادن پاها از ناحیه زانو در حالت نشسته هنگام اندازه گیری فشار خون می باشد و مطالعات انجام شده در این مورد نتایج متناقص ارایه داده اند. لذا، پژوهش حاضر جهت بررسی اثر روی هم قرار دادن پا ها در وضعیت نشسته بر روی فشار خون در بیماران دارای پر فشاری خون انجام گردید.
مواد و روش ها: این مطالعه به صورت نیمه تجربی انجام شد و جامعه پژوهش شامل بیماران دارای پر فشاری خون اولیه مراجعه کننده به درمانگاه های داخلی و قلب بیمارستان واسعی سبزوار بود که 90 بیمار به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. فشار خون بیماران بر اساس یک پروتکل نوشته شده، در سه مرحله، ابتدا در وضعیت کف پاها به صورت صاف بر روی زمین، در مرحله دوم پاها از ناحیه زانو بر روی هم قرار گرفته و در مرحله سوم مجددا کف پاها به صورت صاف بر روی کف اتاق (مشابه مرحله اول) اندازه گیری و ثبت شد. جهت جمع آوری داده ها از فشارسنج جیوه ای ALPK2 ساخت ژاپن و گوشی پزشکی لیتمن ساخت آمریکا استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های تی مزدوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: روی هم قرار دادن پاها در حین اندازه گیری فشار خون، فشار خون سیستولیک را به مقدار 6.81 میلی متر جیوه (از 21.782±149.43 به 22.082±156.24) و فشار خون دیاستولیک را به مقدار 3.12 میلی متر جیوه (از 13.610±89.06 به 14.920±92.18) افزایش معنا داری (P