محمدعلی یعقوبی فر؛ منصوره فیض آبادی؛ ملیحه دلیلی صالح؛ احسان صفاری
دوره 22، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1394، ، صفحه 1052-1062
چکیده
زمینه و هدف: کتابخانه های دانشگاهی حوزه علوم پزشکی می توانند نقش اساسی در پرورش نیروهای متخصص و دستیابی به اهداف حوزه بهداشت و سلامت داشته باشند و چنانچه کتابخانه ای نتواند سطح کیفیت خدمات و در نتیجه رضایت کاربران خود را افزایش دهد ،نقش آن ضعیف می گردد. این پژوهش به به مطالعة سطح کیفی خدمات کتابخانه مرکزی با استفاده از ابزار « لایبکوال» ...
بیشتر
زمینه و هدف: کتابخانه های دانشگاهی حوزه علوم پزشکی می توانند نقش اساسی در پرورش نیروهای متخصص و دستیابی به اهداف حوزه بهداشت و سلامت داشته باشند و چنانچه کتابخانه ای نتواند سطح کیفیت خدمات و در نتیجه رضایت کاربران خود را افزایش دهد ،نقش آن ضعیف می گردد. این پژوهش به به مطالعة سطح کیفی خدمات کتابخانه مرکزی با استفاده از ابزار « لایبکوال» پرداخته است.
مواد و روشها: پژوهشحاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی و از نوع کاربری بوده که در سال 1393 انجام شده است. تعداد 296 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و وارد مطالعه شدند. . داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد لایب کوال جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آزمون های آماری تی و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح 05/0 و نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.
یافتهها: از بین ابعاد سهگانهی تاثیرخدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان یک مکان، کاربران کتابخانه از مولفه تاثیر خدمات کتابخانه با میانگین 59/6 بیشترین میزان رضایت را داشته و میانگین مولفههای کتابخانه به عنوان یک مکان 68/5 و کنترل اطلاعات 64/5 بوده است.
نتیجهگیری: وضعیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در هر سه مولفه ی تاثیرخدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان یک مکان، از سطح حداقل انتظارات کاربران بالاتر بوده است ولی با سطح مطلوب یا حداکثر رضایت، تفاوت داشت.
یاسر تبرائی؛ الهه حق گشایی؛ افسانه تکبیری؛ محمدعلی یعقوبی فر
دوره 20، شماره 2 ، خرداد و تیر 1392، ، صفحه 154-164
چکیده
زمینه و هدف: در سازمانهای ارائهکننده مراقبت بهداشتی بهبود فرهنگ ایمنی بیمار، اولین گام ضروری جهت کاهش خطاهای پزشکی و ارتقای ایمنی بیمار میباشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی فرهنگ ایمنی بیمار و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن در سه بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی، در ...
بیشتر
زمینه و هدف: در سازمانهای ارائهکننده مراقبت بهداشتی بهبود فرهنگ ایمنی بیمار، اولین گام ضروری جهت کاهش خطاهای پزشکی و ارتقای ایمنی بیمار میباشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی فرهنگ ایمنی بیمار و شناسایی نقاط ضعف و قوت آن در سه بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی، در سه ماهه دوم سال 1390 با استفاده از پرسشنامه بررسی فرهنگ ایمنی بیمار، نسخه بیمارستانی (HSOPSC) انجام شد. 385 نفر از کارکنان درمانی (پرستار، پزشک، ماما، کارکنان شاغل در آزمایشگاه و رادیولوژی) در بیمارستانهای مورد مطالعه به صورت سرشماری، وارد مطالعه شدند.
یافتهها: نتایج این بررسی نشان میدهد که دو بعد کار تیمی درون واحد و یادگیری سازمانی بهبود مداوم با 4/6 65/73 درصد و 7/816/69 درصد، حائز بالاترین میانگین درصد پاسخهای مثبت شدند و دو بعد پاسخ غیر تنبیهی هنگام بروز خطاها و امور مربوط به کارکنان بهترتیب با 1/703/13درصد و 0/6 37/22 درصد، کمترین میانگین درصد پاسخهای مثبت را داشتند. 89 درصد کارکنان بیان کردند که در 12 ماه گذشته، هیچ خطا یا حادثهای را گزارش نداده بودند. همچنین تنها 31 درصد از کارکنان، وضعیت ایمنی بیمار را در واحد کاریشان عالی یا بسیارخوب گزارش کردند.
نتیجهگیری: این بیمارستانها می توانند با تکیه بر نقاط قوت خود از نظر فرهنگ ایمنی بیمار و تلاش در جهت برطرف کردن نقاط ضعف خود، برای ایجاد محیطی ایمن و جوی مساعد تلاش نمایند. بنابراین لازم است ترس از سرزنش شدن در قبال اشتباهات را حذف و جوی سرشار از ارتباطات باز و یادگیری مستمر را در بیمارستان پیاده سازند.
مهری صباغ زاده؛ اکبر پژهان؛ محمدعلی یعقوبی فر
دوره 17، شماره 2 ، خرداد و تیر 1389، ، صفحه 129-134
چکیده
زمینه و هدف: بررسی میزان رضایت مندی دانشجویان به عنوان مشتریان نظام آموزشی نقش عمده ای در ارزیابی عملکرد و فعالیت های آموزشی دانشگاه دارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان رضایت مندی دانشجویان از امکانات آموزشی دانشگاه می باشد.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی توصیفی-تحلیلی در سال 1387 انجام گرفت. تعداد 414 نفر از دانشجویان به روش نمونه ...
بیشتر
زمینه و هدف: بررسی میزان رضایت مندی دانشجویان به عنوان مشتریان نظام آموزشی نقش عمده ای در ارزیابی عملکرد و فعالیت های آموزشی دانشگاه دارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان رضایت مندی دانشجویان از امکانات آموزشی دانشگاه می باشد.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی توصیفی-تحلیلی در سال 1387 انجام گرفت. تعداد 414 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن قبلا توسط صاحب نظران تایید و پایایی آن توسط آزمون آلفای کرونباخ به اثبات رسیده بود، انجام شد. داده های به دست آمده پس از کد بندی، به کمک نرم افزار SPSS.16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و برای تعیین تفاوت بین گروه ها از آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس استفاده شد. سپس میزان رضایت مندی در سه دسته ضعیف، متوسط و خوب اعلام گردید.
یافته ها: این پژوهش نشان داد که میزان رضایت مندی از امکانات و خدمات آموزشی دانشگاه در 7 حیطه مورد بررسی 41.4 درصد بود. همچنین رضایت کلی دختران 20.9 درصد و پسران 34.3 درصد بود که تفاوت رضایت مندی پسران نسبت به دختران معنادار است (P
علی شاکری نژاد؛ محمدعلی یعقوبی فر؛ آرش اکابری
دوره 16، شماره 2 ، خرداد و تیر 1388، ، صفحه 114-120
چکیده
زمینه و هدف: سوسیس و کالباس پس از تولید و بسته بندی در جریان عرضه، دستخوش تغییر می شوند که می تواند سلامت افراد را به مخاطره اندازد. لذا کنترل این محصولات پرمصرف به دلیل تنوع و سهولت دسترسی به آن ها حایز اهمیت می باشد. هدف این پژوهش بررسی کیفیت و ایمنی دو محصول سوسیس و کالباس می باشد.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و مقطعی بوده ...
بیشتر
زمینه و هدف: سوسیس و کالباس پس از تولید و بسته بندی در جریان عرضه، دستخوش تغییر می شوند که می تواند سلامت افراد را به مخاطره اندازد. لذا کنترل این محصولات پرمصرف به دلیل تنوع و سهولت دسترسی به آن ها حایز اهمیت می باشد. هدف این پژوهش بررسی کیفیت و ایمنی دو محصول سوسیس و کالباس می باشد.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و مقطعی بوده و جامعه پژوهش سوسیس و کالباس های عرضه شده در شهر سبزوار در سال 1386 می باشد. تعداد 64 نمونه از محصولاتی که بیشترین سهم بازار را به خود اختصاص داده اند، تهیه گردید. پس از ارزیابی مواردی مانند کنترل پروانه ساخت و داشتن مهر استاندارد، نسبت به سنجش کیفیت و شاخص های ارگانولپتیک آن ها مثل رنگ، بو، نیتریت و چربی اقدام گردید. سپس با تکمیل فرم ها و ثبت نتایج، داده های حاصله در نرم افزارSPSS و با استفاده از آزمون مجذور کای و آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و کیفیت و ایمنی هر محصول با حد مجاز آن مقایسه گردید.
یافته ها: در این مطالعه همه محصولات دارای پروانه ساخت و درج مهر استاندارد بودند که به جز 13 درصد، همگی تاریخ تولید و انقضا داشتند. کلیه نمونه ها فاقد سالمونلا بوده و در بسته بندی های پلیمری و دمای خنک نگه داری می شدند. نمک کلیه محصولات به جز یک مورد و وضعیت ارگانولپتیک آن ها از قبیل حالت، رنگ، بو و مزه نمونه ها مطلوب ارزیابی گردید. از نظر کیفیت، آزمایشات میزان 25 درصد چربی، 50 درصد کربوهیدرات، 21.9 درصد خاکستر، 29.7 درصد رطوبت و 29.7 درصد نیتریت نمونه ها را بیش از حد استاندارد و 15.6 درصد پروتئین محصولات را کمتر از حد استاندارد نشان می دهد.
نتیجه گیری: علیرغم مطلوبیت ایمنی، نتایج کیفی برخی از این محصولات با حدود قابل قبول تفاوت دارد.
رمضان علی خمیرچی؛ محمدعلی یعقوبی فر
دوره 14، شماره 2 ، خرداد و تیر 1386، ، صفحه 128-134
چکیده
زمینه و هدف: زباله های بیمارستانی حاوی بسیاری از عوامل بیماری زا بوده و محیط مناسبی جهت رشد و تکثیر میکروارگانیزم ها می باشند. فقدان مدیریت صحیح در جمع آوری و دفع بهداشتی آن ها می تواند در بروز بحران های محیط زیست نقش بسزایی داشته باشد. هدف از این پژوهش، تعیین میزان سرانه، نحوه جمع آوری، حمل و انتقال زباله ها در این مراکز می باشد.
مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: زباله های بیمارستانی حاوی بسیاری از عوامل بیماری زا بوده و محیط مناسبی جهت رشد و تکثیر میکروارگانیزم ها می باشند. فقدان مدیریت صحیح در جمع آوری و دفع بهداشتی آن ها می تواند در بروز بحران های محیط زیست نقش بسزایی داشته باشد. هدف از این پژوهش، تعیین میزان سرانه، نحوه جمع آوری، حمل و انتقال زباله ها در این مراکز می باشد.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیف بوده و 3 بیمارستان و 8 مرکز درمانی شهر سبزوار در تمام ایام هفته و طی دو ماه از نظر تولید زباله خطرناک و شبه خانگی مورد بررسی قرار گرفت. در انجام این تحقیق از پرسشنامه، چک لیست و مشاهده استفاده شد. سپس با مرحله نمودن داده های مربوط به تعداد تخت فعال در بیمارستان ها، تعداد مراجعین در مراکز درمانی و وزن زباله های تولید شده در جداول و تحلیل آن ها توسط SPSS سرانه و درصد زباله های خطرناک و شبه خانگی تعیین شد.
یافته ها: متوسط زباله تولید شده در سه بیمارستان 1137.275 کیلوگرم در روز می باشد که 48.7 درصد را زباله شبه خانگی و 51.3 درصد را زباله خطرناک تشکیل می دهند. همچنین میانگین سرانه کل زباله تولیدی در دو مرحله زمانی در سه بیمارستان 2.38 کیلوگرم برای هر تخت فعال در روز به دست آمد. متوسط زباله تولید شده در هشت مرکز درمانی شهر 3.2779 کیلوگرم در روز می باشد که 35.1 درصد را زباله شبه خانگی و 64.9 درصد را زباله خطرناک تشکیل می دهند. همچنین میانگین سرانه کل زبان تولیدی در دو مرحله زمانی در هشت مرکز درمانی 0.092 کیلوگرم به ازا هر مراجعه کننده در روز به دست آمد. همچنین تمام بیمارستان ها و مراکز درمانی مطابق با دستورالعمل ابلاغ شده از کیسه های زباله دارای جنس مناسب و مقاوم و رنگ مشخص استفاده می کردند.
نتیجه گیری: علیرغم استفاده از کیسه های زباله با رنگ مشخص و مجزا و ظروف نگهداری مناسب و قابل شستشو، بایستی با هماهنگی و همکاری بین بخشی و درون بخشی، از قبیل آموزش مناسب و کافی، تخصیص بودجه بیشتر و تدوین قوانین و اجرای آن همراه با استانداردهای لازم نسبت به مطلوب شدن مسایل بهداشتی اهتمام ورزید.