سیده خدیجه سیدی ثانی؛ مهدی مشکی؛ خسرو شفقی
دوره 21، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1393، ، صفحه 441-452
چکیده
زمینه و هدف : بارداری، از پرمخاطرهترین دورههای زندگی زنان است و تغذیه این دوران، سلامت مادر وجنین را تحت تأثیرقرارمیدهد. این مطالعه با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش تغذیه بهروش بحث گروهی و بهکارگیری بستهی چندرسانهای بر حیطههای یادگیری زنان باردار انجامشد.
مواد وروشها: این مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد با گروه کنترل ...
بیشتر
زمینه و هدف : بارداری، از پرمخاطرهترین دورههای زندگی زنان است و تغذیه این دوران، سلامت مادر وجنین را تحت تأثیرقرارمیدهد. این مطالعه با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش تغذیه بهروش بحث گروهی و بهکارگیری بستهی چندرسانهای بر حیطههای یادگیری زنان باردار انجامشد.
مواد وروشها: این مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد با گروه کنترل میباشد که درسال 1392، روی150 نفر از زنانِ باردار انتخابشده از بین مراکز بهداشتی ـ درمانی شهرستان مشهد، بهروش سهمیهای غیرتصادفی، انجامشد. قبل مداخله، پیش آزمون با پرسشنامهی محققساختهی رواپایاشده به-روش آزمون مجدد و ضریب آلفای کرونباخ، از آزمودنیها صورتگرفت. یک ماه بعد از مداخله، پرسشنامه پس آزمون تکمیلشد. دادهها با استفاده از نرمافزارspss20 و آزمونهای آماری ANOVA یکطرفه، تی زوجی، مک نمار، کای اسکوئر و در سطح 05/0p< تجزیه و تحلیلشد.
یافتهها: در گروه بستهی چندرسانهای میانگین نمرات پایانی، بیشتر از گروههای بحث گروهی و کنترل بود. بعد از مداخله، نمرات حیطهی شناختی اختلاف کاملا معناداری درگروههای بستهی چندرسانهای، بحث گروهی و کنترل داشت(000/0=p) نمرات حیطهی عاطفی بعد ازمداخله درگروههای بستهی چندرسانهای، بحث گروهی و کنترل اختلاف معناداری نداشت(061/0=p).
نتیجهگیری: دو روش بهکارگیری بستهی جندرسانهای و بحث گروهی موجب ارتقای قابل توجهی برنمرات حیطهی شناختی گروههای تحت مداخله نسبت به قبل از مداخله و نسبت به گروه کنترل داشتند.
ملیحه نوری سیستانی؛ مهدی مشکی؛ پیمان نوشین
دوره 16، شماره 3 ، مهر و آبان 1388، ، صفحه 142-149
چکیده
زمینه و هدف: تامین نیازهای حرکتی افراد، توان آینده جامعه را به طور معجزه آسایی افزایش می دهد. تحقیقات صورت گرفته در زمینه تاثیر عزت نفس و جایگاه مهار سلامت در ایجاد و بروز رفتارهای بهداشتی سبب گردیده که این مفاهیم، چارچوبی علمی در مباحث بهداشتی و روانشناسی سلامت فراهم آورند. پژوهش حاضر به بررسی همراهی فعالیت جسمانی با عزت نفس و نظریه ...
بیشتر
زمینه و هدف: تامین نیازهای حرکتی افراد، توان آینده جامعه را به طور معجزه آسایی افزایش می دهد. تحقیقات صورت گرفته در زمینه تاثیر عزت نفس و جایگاه مهار سلامت در ایجاد و بروز رفتارهای بهداشتی سبب گردیده که این مفاهیم، چارچوبی علمی در مباحث بهداشتی و روانشناسی سلامت فراهم آورند. پژوهش حاضر به بررسی همراهی فعالیت جسمانی با عزت نفس و نظریه جایگاه مهار سلامت در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار پرداخته است.
مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه مورد - شاهدی است که 74 دانشجوی ورزشکار برای گروه مورد و 74 دانشجوی غیرورزشکار برای گروه شاهد از دانشگاه علوم پزشکی گناباد انتخاب شدند. داده ها پس از تکمیل پرسشنامه های جمعیت شناختی، عزت نفس و "نسخه ب" ابزار جایگاه مهار سلامت با استفاده از آزمون های آنالیز واریانس یک طرفه، رگرسیون لجستیک، مجذور کای، ضریب همبستگی پیرسون و تی مستقل در نرم افزار SPSS 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: طبق نتایج این مطالعه در دانشجویان ورزشکار، میانگین نمره باورهای درونی 7/3±51/28، افراد موثر 9/4±89/20 و شانس 7/3±67/14 بود که در غیرورزشکاران به ترتیب 6/4±87/27، 97/4±64/21 و 64/4±48/15 بود که این تفاوت ها معنادار نبودند. اما گروه ورزشکاران از عزت نفس بالاتر و معناداری نسبت به گروه غیرورزشکار (2/31 در مقابل 79/28) برخوردار بودند (P