فیزیولوژی ورزشی
فهیمه کیوانلو؛ اسماعیل شریفیان؛ کوروش قهرمان تبریزی؛ محمد سیداحمدی
دوره 28، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1400، ، صفحه 413-424
چکیده
زمینه و هدف: میزان شیوع آسیبهای ورزشی در دانشجویان تربیتبدنی، بسیار زیاد است و عوامل مختلفی از جمله عوامل مدیریتی بر بروز آن تأثیر دارند.
مواد و روشها: در این پژوهش ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ- همبستگی با استفاده از طرح نظاممند نظریه دادهبنیاد از 12 استاد تربیتبدنی (بهصورت هدفمند از طریق مصاحبه) اطلاعات موردنیاز جمعآوری گردید. سپس مصاحبهها ...
بیشتر
زمینه و هدف: میزان شیوع آسیبهای ورزشی در دانشجویان تربیتبدنی، بسیار زیاد است و عوامل مختلفی از جمله عوامل مدیریتی بر بروز آن تأثیر دارند.
مواد و روشها: در این پژوهش ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ- همبستگی با استفاده از طرح نظاممند نظریه دادهبنیاد از 12 استاد تربیتبدنی (بهصورت هدفمند از طریق مصاحبه) اطلاعات موردنیاز جمعآوری گردید. سپس مصاحبهها کدگذاری و مدل نظری تحقیق بر اساس آن تدوین شد. در پایان بهمنظور بررسی برازش مدل نظری، پرسشنامهای طراحی گردید و 330 داﻧﺸﺠﻮی تربیتبدنی (به روش خوشهای تصادفی) آن را تکمیل و ضرایب تأثیر بخشهای مختلف مدل از طریق مدلیابی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار PLS بررسی شد.
یافتهها: نتایج تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه، منجر به ارائه مدل پیشگیری از آسیبهای ورزشی دانشجویان تربیتبدنی برمبنای عوامل مدیریتی با 13 مقوله و 38 مفهوم در قالب ابعاد 6 گانه شامل موجبات علی، پدیده اصلی، راهبرد، ویژگیهای زمینهای، شرایط مداخلهگر و پیامد شد. آزمون کلی مدل معادلات ساختاری از طریق شاخص نکویی برازش بررسی و برازش مدل (0/74=GOF) تأیید گردید. مقدار آماره تی برای تأثیرگذاری هریک از متغیرهای موجبات علی، ویژگیهای زمینهای، شرایط مداخلهگر بیشتر از (1/96) بهدست آمد؛ از این رو تأثیرگذاری آنها بر آسیبپذیری دانشجویان تربیت بدنی تأیید شد.
نتیجهگیری: براساس یافتهها و مدل ارائهشده با اصلاح رویکرد در بخش پذیرش دانشجو، برنامهریزی آموزشی و ایمنسازی اماکن در کنار آموزش و آگاهیبخشی به استادان و دانشجویان، امکان کاهش قابلتوجه در بروز آسیب ورزشی در دانشجویان تربیتبدنی خواهد بود.
فهیمه کیوانلو؛ بهرام یوسفی؛ زهرا سلمان؛ اکبر پژهان؛ محمد سیداحمدی؛ حمیدرضا طاهری
دوره 18، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390، ، صفحه 125-131
چکیده
زمینه و هدف: از آن جا که دانش آموزان مبتلا به نارسای حرکتی در اجرای برخی حرکات مشکل دارند و ناهنجاری های ستون فقرات به عنوان یک عامل می تواند باعث محدودیت حرکتی آنان شود، لذا در تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین ناهنجاری های ستون فقرات با مؤلفه های حرکتی آزمون کپارت در دانش آموزان مبتلا به نارسای حرکتی پرداخته شد.
مواد و روش ها: تحقیق حاضر ...
بیشتر
زمینه و هدف: از آن جا که دانش آموزان مبتلا به نارسای حرکتی در اجرای برخی حرکات مشکل دارند و ناهنجاری های ستون فقرات به عنوان یک عامل می تواند باعث محدودیت حرکتی آنان شود، لذا در تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین ناهنجاری های ستون فقرات با مؤلفه های حرکتی آزمون کپارت در دانش آموزان مبتلا به نارسای حرکتی پرداخته شد.
مواد و روش ها: تحقیق حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و به صورت مقطعی انجام گرفت. جامعه تحقیق را دانش آموزان پسر ابتدایی تهران در سال 1388 تشکیل دادند. آزمودنی ها با روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به شرح زیر انتخاب شدند: از بین مناطق 22 گانه تهران، منطقه 4 و از بین مدارس، 5 مدرسه و نهایتاً از بین آن ها 1100 نفر به صورت تصادفی انتخاب گردیده و سپس با استفاده از پرسشنامه ارزیابی نارسایی ادارکی- حرکتی (با اعتبار 86/0) اطلاعات اولیه از کل جامعه (1100 نفر) به دست آمد و 80 نفر از دانش آموزان پسر 8 تا 12 ساله که حداقل در 5 مورد از 14 فعالیت مورد سؤال دچار مشکل بودند، در آزمون ادراکی – حرکتی 22 نمره ای کپارت (با اعتبار 95/0) شرکت داده شدند. از این تعداد، 34 نفر که پایین ترین نمره را کسب کرده بودند به عنوان نمونه های پژوهش انتخاب شدند. سپس با استفاده از دستگاه اسپاینال موس، ناهنجاری های ستون فقرات این دانش آموزان در دو نمای ساجیتال و فرونتال مورد مطالعه قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS 13 استفاده شد.
یافته ها: ناهنجاری های پشت صاف 40 درصد، کیفوزیس سینه ای 16/29 درصد و اسکولیوزیس سینه ای 83/20 درصد در دانش آموزان مبتلا به نارسای حرکتی شیوع داشت. در بین فاکتورهای حرکتی آزمون کپارت، فقط بین لوردوز و راه رفتن به پهلو رابطه معناداری (050/0=P) و (34/0=r) یافت شد. همچنین میزان شیوع نارسایی حرکتی در بین دانش آموزان 27/7 درصد بود که از این میزان 09/3 درصد به طور شدید به نارسایی حرکتی دچار بودند.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها مشخص شد که با کاهش میزان لوردوز کمری توانایی راه رفتن به پهلو در این دسته از دانش آموزان کاهش می یابد.
محسن کوشان؛ محمد سید احمدی؛ فهیمه کیوانلو
دوره 18، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390، ، صفحه 47-54
چکیده
زمینه و هدف: هوش هیجانی شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجان های فرد است. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سبک رهبری (تحول بخش- مبادله ای) مربیان تیم های ورزشی منطقه 9دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.
مواد و روش ها: این مطالعه به روش توصیفی – تحلیلی و به صورت مقطعی انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل مربیان مرد تیم های ورزشی منطقه 9 دانشگاه ...
بیشتر
زمینه و هدف: هوش هیجانی شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجان های فرد است. هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سبک رهبری (تحول بخش- مبادله ای) مربیان تیم های ورزشی منطقه 9دانشگاه آزاد اسلامی می باشد.
مواد و روش ها: این مطالعه به روش توصیفی – تحلیلی و به صورت مقطعی انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل مربیان مرد تیم های ورزشی منطقه 9 دانشگاه آزاد اسلامی بود که از بین آن ها 240 نفر به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه هوش هیجانی (شوت) با اعتبار 84/0، پرسشنامه سبک رهبری (وارنر بورک) با اعتبار 79/0 و پرسشنامه جمعیت شناختی بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و ضریب همبستگی پیرسون با نرم افزار SPSS 13 انجام گرفت.
یافته ها: میانگین هوش هیجانی در آزمودنی ها 21/20±25/116 و میانگین نمرات سبک رهبری تحول گرا 41/5±60/50 و عمل گرا 41/5±42/24 بود که بین هوش عاطفی و سبک رهبری تحول بخش رابطه مثبت و معناداری (001/0= p، 404/0r=) وجود داشت. همچنین بین هوش عاطفی و سبک رهبری مبادله ای یک رابطه منفی و معنادار (001/0 p=، 404/0- r=) مشاهده شد. بررسی تاثیر سن، سابقه و نوع رشته تحصیلی بر رابطه هوش عاطفی و سبک رهبری نشان داد که افزایش سن و سابقه باعث تقویت این رابطه شده است (0001/0 p=، 475/0r=). از طرفی این همبستگی فقط در مربیان دارای مدرک غیر تربیت بدنی (0001/0p=، 559/0r=) معنادار بود.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان گفت که با افزایش هوش هیجانی در مربیان، تمایل آن ها به سبک رهبری تحول بخش افزایش می یابد.
محمد سیداحمدی؛ اکبر پژهان؛ فهیمه کیوانلو
دوره 17، شماره 4 ، آذر و دی 1389، ، صفحه 266-273
چکیده
زمینه و هدف: از آن جا که گردن وزن سر را تحمل می کند، قرار گرفتن آن در وضعیت غیرطبیعی نه تنها باعث ظاهری ناموزون می شود، بلکه می-تواند زمینه ای برای بروز اختلالات، ناهنجاری ها و آسیب های بدنی باشد. این مطالعه با هدف بررسی مولفه های رادیوگرافیک وضعیت سر به جلو و ارتباط آن با جنسیت و قد طراحی و اجرا شده است.
مواد و روش ها: در این تحقیق توصیفی- ...
بیشتر
زمینه و هدف: از آن جا که گردن وزن سر را تحمل می کند، قرار گرفتن آن در وضعیت غیرطبیعی نه تنها باعث ظاهری ناموزون می شود، بلکه می-تواند زمینه ای برای بروز اختلالات، ناهنجاری ها و آسیب های بدنی باشد. این مطالعه با هدف بررسی مولفه های رادیوگرافیک وضعیت سر به جلو و ارتباط آن با جنسیت و قد طراحی و اجرا شده است.
مواد و روش ها: در این تحقیق توصیفی- تحلیلی است، از میان دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه 300 نفر (150 دختر و 150 پسر) به صورت تصادفی انتخاب و با استفاده از نرم افزار( Posture Pro V PPV ) ارزیابی و غربال شدند که نهایتاً از میان آنان 14 نفر که دارای وضعیت شدیدتر (Forward head posture FHP) بودند (FHP>5) به عنوان افراد دارای وضعیت سر به جلو FHP و 14 نفر از کسانی که دارای کمترین میزان FHP بودند (1≥FHP ≥0) به عنوان افراد سالم جهت مقایسه انتخاب شده و با رضایت کامل در مراحل بعدی آزمون شرکت کردند. میزان جابجایی سر به جلو یا (Anterior head translation AHT)، لوردوز گردنی (C2-C7) و انحنای فوقانی گردنی (C1-C2) آن ها در رادیوگرافی نمای جانبی ارزیابی شد. برای بررسی تفاوت میانگین های دو گروه سالم و دارای وضعیت FHP از آزمون تی مستقل و برای بررسی ارتباط متغیرها از همبستگی پیرسون با سطح معناداری (05/0 یافته ها: لوردوز گردنی افراد سر به جلو (26/6±44/23=C2-C7) نسبت به افراد سالم (24/5±29/38=C2-C7) به طور معناداری (0001/0=P) کمتر است. افراد کوتاه قد و زنان نسبت به افراد بلند قد و مردان وضعیت سر به جلوی شدیدتر (67/25 در مقابل 31/11) و لوردوز گردنی کمتری (11/23 در مقابل 77/33) دارند (01/0نتیجه گیری: وضعیت سر به جلو موجب کاهش لوردوز طبیعی گردن و ایجاد کیفوز گردنی می گردد و افزایش قد موجب افزایش وضعیت سر به جلو نمی شود. زنان دارای وضعیت سر به جلو شدیدتری نسبت به مردان هستند.