عزیز کامران؛ غلامرضا شریفی راد؛ سیامک محبی؛ حشمت اله حیدری؛ صادق حضرتی
دوره 22، شماره 5 ، آذر و دی 1394، ، صفحه 927-936
چکیده
زمینه و هدف: علیرغم اهمیت تغذیه در کنترل پرفشاری خون، اطلاعاتی از وضعیت ادراکات و آگاهی تغذیه ای بیماران پرفشاری خون کشور در دست نیست. این مطالعه با هدف تعیین توان پیشگویی کنندگی منافع، موانع، خودکارآمدی درک شده و آگاهی از میزان انرژی و چربی دریافتی در بیماران پرفشاری خون انجام شد.
مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی ...
بیشتر
زمینه و هدف: علیرغم اهمیت تغذیه در کنترل پرفشاری خون، اطلاعاتی از وضعیت ادراکات و آگاهی تغذیه ای بیماران پرفشاری خون کشور در دست نیست. این مطالعه با هدف تعیین توان پیشگویی کنندگی منافع، موانع، خودکارآمدی درک شده و آگاهی از میزان انرژی و چربی دریافتی در بیماران پرفشاری خون انجام شد.
مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی تعداد 671 نفر از بیماران پرفشاری خون روستایی شهرستان اردبیل در سال 1392 به روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه، با مصاحبه حضوری جمع آوری، متغییرهای تغذیه ای با نرم افزار Nutritionist نسخه 4 استخراج و با استفاده از نرم افزارهای SPSS نسخه 18 و آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه و تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه با سطح معنی داری 05/0 آنالیز شد.
یافته ها: میانگین چربی دریافتی در بیماران 8/27±1/92 گرم در روز، میانگین چربی اشباع دریافتی 7/9±3/32 گرم در روز، میانگین انرژی دریافتی 9/398±4/2539 کیلوکالری بود. در این مطالعه میزان چربی، چربی اشباع و انرژی دریافتی ارتباط معکوس معنی داری با منافع، خودکارآمدی و آگاهی تغذیه ای و ارتباط مستقیم معنی داری با موانع درک شده داشت(001/0 (P<. سازه های موانع، منافع، خودکارآمدی درک شده و آگاهی توانایی پیشگویی 9/20% از تعییرات انرژی دریافتی، 4/32% از تعییرات چربی اشباع دریافتی، 7/25% از تعییرات چربی دریافتی را دارند(جدول 3).
نتیجه گیری: ادراکات تغذیه ای در قالب سازه های منافع، موانع و خودکارآمدی درک شده در رابطه با تغذیه سالم به همراه آگاهی توانست میزان قابل قبولی از چربی کل و چربی اشباع دریافتی و همچنین میزان انرژی دریافتی را تبیین کند
سحر سابوته؛ حسین شهنازی؛ غلامرضا شریفی راد؛ اکبر حسن زاده
دوره 21، شماره 5 ، آذر و دی 1393، ، صفحه 719-734
چکیده
زمینه و هدف: ازآنجا که براساس بررسی های انجام شده، زنان باردار اضطراب را مسألهای طبیعی تلقی میکنند که خودبه خود بهبود مییابد و از عوارض نامطلوب آن بر روی جنین و نوزادشان و پیامد بارداری آگاه نیستند و با توجه به اینکه در مراقبتهای معمول دوران بارداری، در این زمینه اطلاعاتی دریافت نمیکنند، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش ...
بیشتر
زمینه و هدف: ازآنجا که براساس بررسی های انجام شده، زنان باردار اضطراب را مسألهای طبیعی تلقی میکنند که خودبه خود بهبود مییابد و از عوارض نامطلوب آن بر روی جنین و نوزادشان و پیامد بارداری آگاه نیستند و با توجه به اینکه در مراقبتهای معمول دوران بارداری، در این زمینه اطلاعاتی دریافت نمیکنند، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی درخصوص اضطراب زنان باردار نخستزا انجامشد.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع تجربی(مداخلهای) می باشد که با گروه مقایسهی تصادفیشده بهصورت پیشآزمون- پسآزمون بر روی 88 زن باردار نخستزای واجد شرایط (44 نفر در هر گروه) که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند، انجامشد. اطلاعات براساس یک پرسشنامه-ی محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرارگرفت، جمعآوریشد. آموزش به صورت سه جلسه یک ساعته متناسب با سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی و با روش سخنرانی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ و با استفاده از پاورپوینت وکتابچههای آموزشی انجامشد. ارزشیابی شامل برگزاری پسآزمون در دو نوبت4و 8 هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی بود. اطلاعات جمعآوریشده وارد نرمافزار SPSS 20 شده و با آزمونهای آماری مجذور کای، T مستقل و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری در سطح معناداری کمتر از 05/0 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: در این پژوهش میانگین نمره آگاهی، حساسیّت درکشده، شدت درکشده، منافع و موانع درکشده ، راهنمای عمل، خودکارآمدی و عملکرد افراد، 4 هفته بعد از مداخله (001/0P
عابدین ثقفی پور؛ محرم کرمی جوشین؛ غلامرضا شریفی راد؛ مهدی اسدی؛ علی رسولی؛ سیامک محبی
دوره 21، شماره 4 ، مهر و آبان 1393، ، صفحه 540-549
چکیده
زمینه و هدف: سبزیجات با وجود این که نقش مهمی در رژیم غذایی افراد دارند، در صورت آلودگی به میکروب ها، به عنوان منبعی برای انتقال انواع بیماری های روده ای از جمله وبا عمل می کنند. این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت سالم سازی سبزیجات و عوامل مؤثر قابل تعدیل بر آن طی طغیان وبا در شهر قم در سال 1390 صورت گرفت.
مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی ...
بیشتر
زمینه و هدف: سبزیجات با وجود این که نقش مهمی در رژیم غذایی افراد دارند، در صورت آلودگی به میکروب ها، به عنوان منبعی برای انتقال انواع بیماری های روده ای از جمله وبا عمل می کنند. این مطالعه با هدف ارزیابی وضعیت سالم سازی سبزیجات و عوامل مؤثر قابل تعدیل بر آن طی طغیان وبا در شهر قم در سال 1390 صورت گرفت.
مواد و روش ها: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، وضعیت سالم سازی سبزیجات توسط 544 نفر از زنان خانه دار ساکن شهر قم و عوامل مؤثر قابل تعدیل بر آن در سال1390 مطالعه شد. روش نمونه گیری چند مرحله ای بوده و داده ها توسط پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن به اثبات رسیده بود به روش مصاحبه سازمان یافته گردآوری گردید. بدین منظور پرسشنامه ای محقق ساخته مشتمل بر 85 سئوال به وسیله افراد مورد مطالعه تکمیل گردید. سپس داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 19 با استفاده از شاخص های آمار مرکزی و توزیع فراوانی و نیز آزمون ضریب همبستگی پیرسون با سطح اطمینان 95% تحلیل گردید.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار سنی زنان مورد مطالعه 45/8 ± 24/31 سال بود.. میانگین و انحراف معیار نمره آگاهی در خصوص استفاده از ضد عفونی کننده های سبزیجات در این مطالعه 65/11 ± 54/71 نمره بود. در این مطالعه تنها 99/15% (87 نفر) زنان خانه دار مراحل کامل سالم سازی سبزیجات را گزارش کردند. بیش ترین ارتباط عملکرد سالم سازی سبزیجات با موانع درک شده بود و این ارتباط بر اساس نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معکوس معنی دار داشت. (567/0-=r و 019/0=P ).
نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه عملکرد زنان خانه دار در سالم سازی سبزیجات ضعیف می باشد و سبزیجات خام که مراحل سالم سازی آنها به طور کامل انجام نمی شود هم چنان به عنوان یک معضل بهداشتی در اشاعه بیماری های روده ای مثل وبا عمل می کنند.
سیامک محبی؛ یاسر تبرائی؛ غلامرضا شریفی راد؛ محمد مطلبی؛ مرضیه شاه سیاه
دوره 18، شماره 2 ، خرداد و تیر 1390، ، صفحه 82-90
چکیده
زمینه و هدف: اگر چه مقدار کم اضطراب منبع برانگیزاننده برای بهبود عملکرد تحصیلی می باشد اما میزان زیاد آن موجب اختلال در تمرکز، دقت، به یادسپاری و یادآوری و در نهایت اُفت تحصیلی می شود. لذا از آن جا که اضطراب تحصیلی به عنوان یک مشکل آموزشی همچنان سالانه میلیون ها دانش آموز و دانشجو را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، این مطالعه با ...
بیشتر
زمینه و هدف: اگر چه مقدار کم اضطراب منبع برانگیزاننده برای بهبود عملکرد تحصیلی می باشد اما میزان زیاد آن موجب اختلال در تمرکز، دقت، به یادسپاری و یادآوری و در نهایت اُفت تحصیلی می شود. لذا از آن جا که اضطراب تحصیلی به عنوان یک مشکل آموزشی همچنان سالانه میلیون ها دانش آموز و دانشجو را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش قاطعیت بر میزان اضطراب تحصیلی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر گناباد در سال 1387 انجام شد.
مواد و روش ها: در این پژوهش کارآزمایی عرصه ای تصادفی شاهددار، کلیه دانش آموزان مضطرب مقطع پیش دانشگاهی شهر گناباد به این طرح دعوت شدند و در مجموع 89 نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمون (44 نفر) و کنترل(45 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه سه قسمتی مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه اضطراب تحصیلی و پرسشنامه قاطعیت راتوس بود که روایی و پایایی(83/0) آن محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. مداخله طراحی شده برای گروه آزمون شامل برگزاری 5 جلسه آموزش قاطعیت بر اساس مدل پرسید و برگزاری یک جلسه انجمن اولیاء و مربیان جهت تقویت و حمایت این گروه از برنامه مداخلاتی بود. هشت هفته بعد از آخرین جلسه آموزشی، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و داده ها توسط نرم افزار SPSS 16 با استفاده از آزمون های تی مستقل و زوج، مجذور کای و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: یافته ها نشان داد که میزان اضطراب تحصیلی و قاطعیت در گروه هدف در حد متوسط رو به بالا بوده (به ترتیب 14/18 و 108) و ارتباط معکوس و معناداری بین این دو فاکتور دیده شد (001/0>P و 69/0- =r). همچنین اضطراب تحصیلی گروه آزمون بعد از مداخله کاهش معناداری نشان داد به طوری که از 87/18 به12/8 نمره نزول داشت (001/0>P). از سویی نیز در همین گروه میزان قاطعیت افزایش معناداری پیدا کرده بود، به طوری که نمره قاطعیت از 107 به 159 ارتقاء پیدا کرده بود (001/0>P). اما بین میزان اضطراب تحصیلی و قاطعیت گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که آموزش قاطعیت در کاهش اضطراب تحصیلی مؤثر است.