روانشناسی و روانپزشکی
جعفر اسودی قوشه گنبدی؛ ابوالفضل بخشی پور؛ حسین اکبری امرغان
دوره 30، شماره 4 ، مهر و آبان 1402، ، صفحه 428-441
چکیده
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان فعالسازی رفتاری بر اجتناب شناختی و تنظیم هیجان در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود.مواد و روشها: پژوهش از نوع کاربردی، با روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد مبتلا به اختلال ...
بیشتر
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان فعالسازی رفتاری بر اجتناب شناختی و تنظیم هیجان در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود.مواد و روشها: پژوهش از نوع کاربردی، با روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر شهر مشهد در سال 1399بود که از بین آنها 45 نفر نمونه به شیوه در دسترس از کلینیک رواندرمانی نبض زندگی انتخاب و در 3 گروه 15 نفره (2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل) بهصورت تصادفی جایگزین میشود و در سه مرحله پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری به مقیاس اختلال اضطراب فراگیر اسپیتزر و همکاران (2006)، اجتناب شناختی سکستون و داگاس (2008) و دشواری تنظیم هیجانی گرتز و رومز (2004) پاسخ دادند. گروه اول 8 جلسه شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی کابات زین و همکاران (1992) و گروه دوم 8 جلسه درمان فعالسازی رفتاری دیمیجیان و همکاران (2008) را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری Spss تجزیهوتحلیل شد.یافته ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد هر دو درمان بر اجتناب شناختی و تنظیم هیجان افراد نمونه اثربخش بودند . p<0/05اما در میزان تأثیر دو روش، اختلاف معناداری وجود ندارد .p<0/227نتیجهگیری: میتوان از هر دو درمان در کاهش مشکلات روانشناختی افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر استفاده کرد.
روانشناسی و روانپزشکی
مهدی معتکف فر؛ ابوالفضل بخشی پور؛ مهدی قاسمی مطلق
دوره 29، شماره 4 ، مهر و آبان 1401، ، صفحه 563-575
چکیده
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان هیجانمدار بر انسجام روانی در بیماران دیابتی نوع 2 بود.
مواد و روشها: این پژوهش نیمهتجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که در سال 1398 به کلینیک دیابت شهر سبزوار مراجعه کردند ...
بیشتر
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان هیجانمدار بر انسجام روانی در بیماران دیابتی نوع 2 بود.
مواد و روشها: این پژوهش نیمهتجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که در سال 1398 به کلینیک دیابت شهر سبزوار مراجعه کردند تشکیل دادند که تعداد 45 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تخصیص تصادفی در سه گروه آزمایش شناختیدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی، آزمایش درمان هیجانمدار و گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه احساس انسجام روانی آنتونوسکی (2006) بود و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارSPSS24 و از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی (کوواریانس چندمتغیره) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی بر انسجام روانی مؤثر است (0/05> P). روش درمان هیجانمدار بر انسجام روانی مؤثر است (0/05> P) و بین اثربخشی روش درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان هیجانمدار بر انسجام روانی بیماران دیابتی نوع دو تفاوت معناداری وجود ندارد (0/05< P).
نتیجهگیری: با توجه به تأثیر معنادار روش درمان شناختی مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان هیجانمدار بر انسجام روانی پیشنهاد میشود از این دو روش در راستای بهبود انسجام روانی و مشکلات روانشناختی مربوط به بیماری در بیماران دیابتی نوع دو و خانوادههای آنها بهره برده شود.
روانشناسی و روانپزشکی
مهدی معتکف فر؛ ابوالفضل بخشی پور؛ مهدی قاسمی مطلق
دوره 29، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1401، ، صفحه 131-141
چکیده
زمینه و هدف : هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان هیجان مدار بر خود مراقبتی، عملکرد جنسی در بیماران دیابتی نوع 2 بود. مواد و روش ها : تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی ، با طرح پیشآزمون – پسآزمون بود که از طرح پژوهشی نیمه آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد مبتلا به دیابت ...
بیشتر
زمینه و هدف : هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان هیجان مدار بر خود مراقبتی، عملکرد جنسی در بیماران دیابتی نوع 2 بود. مواد و روش ها : تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی ، با طرح پیشآزمون – پسآزمون بود که از طرح پژوهشی نیمه آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که در سال 1398 به کلینیک دیابت شهر سبزوارمراجعه کرده اند بود. از جامعه آماری یاد شده 45 نفر به صورت در دسترس انتخاب و در 3 گروه 15 نفری (2 گروه آزمایش و یک گروه کنترل) به صورت تصادفی قرار گرفتند.آزمودنی های هر دو گروه در سه مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری به پرسشنامه های خود مراقبتی توبرت هامپسون و گلاسکو(2000) ، پرسشنامه ی عملکرد جنسی زنان (FSFI)و عملکرد جنسی مردان (MSHQ ) پاسخ دادند. در این تحقیق از تجزیه و تحلیل توصیفی دادهها، به منظور توصیف دادههای جمعآوری شده، استفاده شد و با استفاده از نرمافزار آماری Spss اطلاعات تجزیه و تحلیل شد. یافته ها : نتایج نشان داد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان هیجان مدار بر خود مراقبتی، عملکرد جنسی در بیماران دیابتی نوع 2 اثر بخش هستند و در اثر بخشی آنها تفاوت معناداری مشاهده نشد.نتیجه گیری: از درمانهای شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی و درمان هیجان مدار می توان در جهت تعدیل مشکلات روانشناختی بیماران دیابتی استفاده کرد.
روانشناسی و روانپزشکی
علی صداقتی راد؛ محمد محمدی پور؛ علی اصغر سرایی
دوره 28، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1400، ، صفحه 439-447
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به آثار زیانبار و جبرانناپذیر اعتیادپذیری برای پیشگیری از آسیبهای جدی بر قشر دانشجویان، به نظر میرسد باید اقداماتی در این زمینه صورت گیرد. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی گروهی و آموزش رفتار برنامهریزیشده بر اعتیادپذیری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان مشهد بود. مواد و روشها: طرح ...
بیشتر
زمینه و هدف: با توجه به آثار زیانبار و جبرانناپذیر اعتیادپذیری برای پیشگیری از آسیبهای جدی بر قشر دانشجویان، به نظر میرسد باید اقداماتی در این زمینه صورت گیرد. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی گروهی و آموزش رفتار برنامهریزیشده بر اعتیادپذیری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان مشهد بود. مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر، نیمهتجربی سه گروهی با پیشآزمون و پسآزمون میباشد. جامعه پژوهش، کلیه دانشجومعلمان پردیسهای استان خراسان رضوی در سال تحصیلی 99-1398 بود که نمونهای 45 نفره از بین داوطلبانی که آزمون پژوهش را داده و نمرات بالایی بهدست آورده بودند بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. 45 نفر از دانشجومعلمان در سه گروه طرحوارهدرمانی (15 نفر)، آموزش رفتار برنامهریزیشده (15 نفر) و کنترل (15 نفر) بهصورت کاملاً تصادفی جایگزین شدند. گروههای مداخله بهترتیب تحت 11 جلسه طرحوارهدرمانی 60 دقیقهای و 8 جلسه آموزش رفتار برنامهریزیشده 90 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی را دریافت نکردند. دادهها با مقیاس اعتیادپذیری زرگر (1385) طی سه مرحله جمعآوری و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: طرحواره درمانی گروهی و آموزش رفتار برنامهریزیشده، بر کاهش اعتیادپذیری دانشجومعلمان تأثیر معنیداری دارد که این تأثیر پس از یک ماه پیگیری در هر دو گروه بادوام بود (0/01>P). همچنین تفاوت معناداری بین دو شیوه مداخله وجود نداشت (0/01<P). نتیجهگیری: هر دو روش طرحوارهدرمانی و آموزش رفتار برنامهریزیشده میتواند بر پیشگیری از اعتیاد جوانان مؤثر باشد.
موسی الرضا صائمی فرد؛ ابوالفضل بخشی پور؛ محمد محمدی پور
دوره 27، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1399، ، صفحه 762-768
چکیده
زمینه و هدف به دلیل افزایش جمعیت جوانان و ناهماهنگی بین نیازهای بازار کار با آنچه در نظام آموزشی آموزش داده میشود باید اقداماتی در زمینه بهبود وضعیت شغلی صورت گیرد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی الگوی چندمحوری انتخاب شغل شفیعآبادی در توسعه مشاغل خانگی کوچک و متوسط انجام گردید. مواد و روشها طرح پژوهش نیمهتجربی بود که در ...
بیشتر
زمینه و هدف به دلیل افزایش جمعیت جوانان و ناهماهنگی بین نیازهای بازار کار با آنچه در نظام آموزشی آموزش داده میشود باید اقداماتی در زمینه بهبود وضعیت شغلی صورت گیرد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی الگوی چندمحوری انتخاب شغل شفیعآبادی در توسعه مشاغل خانگی کوچک و متوسط انجام گردید. مواد و روشها طرح پژوهش نیمهتجربی بود که در سال 1398 بر 40 نفر در حوزه مشاغل خانگی کوچک و متوسط در دو گروه آزمایش (n=20) و کنترل (n=20). از طریق نمونهگیری بهصورت خوشهای هدفمند از بین 10 کارگاه در شهر مشهد انجام گردید. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای آموزشهای موردنیاز را دریافت کردند. دادهها با مقیاس پرسشنامه استاندارد تحلیل سازوکارهای توسعه مشاغل کوچک و متوسط کریمی و همکاران (1393). طی سه مرحله قبل و پس از مداخله و سه ماه بعد از جمعآوری و با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) تحلیل شد. یافتهها یافتهها نشان داد میانگین نمرات مؤلفههای (مالی، آموزشی، مدیریتی، ارتباطی و کل عوامل) در مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به پیشآزمون به طور معناداری افزایش یافت (p نتیجهگیری در نتیجه الگوی چندمحوری انتخاب شغل شفیعآبادی بر توسعه مشاغل خانگی کوچک و متوسط مؤثر بود.