روانشناسی و روانپزشکی
حمید یاقوتی مقدم؛ فرشاد جابری کوشکی؛ مهناز حق نظر؛ حمید صادقی؛ محمد حسین زاده حصاری
دوره 27، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1399، ، صفحه 788-794
چکیده
زمینه و هدف اعتیاد به کار میتواند لذتبخش ولی خستهکننده و مشکلساز باشد. این حالت، پیامدهای مثبت و منفی به دنبال دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه اعتیاد به کار با میزان افسردگی و اضطراب در پزشکان متخصص بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.
مواد و روشهااین پژوهش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش ...
بیشتر
زمینه و هدف اعتیاد به کار میتواند لذتبخش ولی خستهکننده و مشکلساز باشد. این حالت، پیامدهای مثبت و منفی به دنبال دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه اعتیاد به کار با میزان افسردگی و اضطراب در پزشکان متخصص بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.
مواد و روشهااین پژوهش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را تمامی پزشکان متخصص بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به تعداد 58 نفر تشکیل دادند که تمامی بهعنوان نمونه، انتخاب و به صورت سرشماری، بررسیشدند. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامههای اعتیاد به کار اسپنس و رابینز، افسردگی بک و اضطراب اشپیلبرگر استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارSPSS20و از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی و رگرسیون) استفاده شد.
یافتهها نتایج نشان داد که ارتباط معناداری بین اعتیاد به کار و اضطراب و افسردگی (0/05>p) وجود دارد؛ همچنین اعتیاد به کار، قابلیت پیشبینی افسردگی و اضطراب را داشته است (0/05>p).
نتیجهگیریاعتیاد به کار میتواند باعث افزایش اضطراب و افسردگی گردد. بنابراین سازمانها باید در نظر داشته باشند که اعتیاد به کار همیشه نمیتواند برای کارکنان و سازمانها مفید باشد و لذا مدیران باید به راهکارهایی بیندیشند که از بروز چنین مسائلی که میتواند برای سلامتی مضر باشد، پیشگیری کنند.
مدیریت آموزش
امیرحسین کیذوری؛ حمید یاقوتی مقدم؛ حمید صادقی؛ محمد حسین زاده حصاری؛ مهناز حق نظر
دوره 26، شماره 4 ، مهر و آبان 1398، ، صفحه 487-493
چکیده
زمینه و هدف: آموزش به فعالیتهای گفته میشود که با هدف آسان ساختن یادگیری از سوی معلم طرحریزی میشود و بین معلم و یک یا چند یادگیرنده بهصورت یک کنش متقابل جریان مییابد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روشهای آموزشی همتا و غیرهمتا بر یادگیری بالینی دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: ...
بیشتر
زمینه و هدف: آموزش به فعالیتهای گفته میشود که با هدف آسان ساختن یادگیری از سوی معلم طرحریزی میشود و بین معلم و یک یا چند یادگیرنده بهصورت یک کنش متقابل جریان مییابد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر روشهای آموزشی همتا و غیرهمتا بر یادگیری بالینی دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون بود. جامعة آماری پژوهش را تمامی دانشجویان هوشبری مقطع کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 48 نفر تشکیل دادند که تمامی بعنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه همتا و غیر همتا جای گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه چندقسمتی بود که روایی آن توسط متخصصان و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (a= 0/93) مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارSPSS16 و از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی (کوواریانس) استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که یادگیری از همتایان بر عملکرد بالینی دانشجویانF=295/68, T=17,19) P