بی هوشی و اتاق عمل
فاطمه وافی ثانی؛ سید علیرضا محمد دوست؛ محمد حسین زاده حصاری؛ رقیه زردشت
دوره 30، شماره 2 ، خرداد و تیر 1402، ، صفحه 208-221
چکیده
زمینه و هدف: برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد اتاق عمل، با توجه به نوپا بودن رشته، نیاز به ارزیابی مداوم، تضمین کیفیت و ارتقا دارد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد رشته اتاق عمل ایران و دانشگاههای منتخب استرالیا است.مواد و روشها: دادههای لازم این مطالعه تطبیقی، از طریق جستجوی گسترده در وبسایتهای ...
بیشتر
زمینه و هدف: برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد اتاق عمل، با توجه به نوپا بودن رشته، نیاز به ارزیابی مداوم، تضمین کیفیت و ارتقا دارد. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تطبیقی برنامه آموزشی کارشناسی ارشد رشته اتاق عمل ایران و دانشگاههای منتخب استرالیا است.مواد و روشها: دادههای لازم این مطالعه تطبیقی، از طریق جستجوی گسترده در وبسایتهای دانشگاههای ملبورن، آدلاید و لاتروب و مکاتبه با آنها، پایگاههای انگلیسی و فارسی بین سالهای 2000 تا 2020 جمعآوری شده است. مدل چهار مرحلهای جرج بردی برای ارزیابی برنامههای درسی استفاده شد.یافتهها: مهمترین ویژگی برنامه ارشد در استرالیا، نداشتن آزمون ورودی، تحصیل به دو صورت تماموقت و نیمهوقت، تجربه حداقل دو سال کار در اتاق عمل، واحدهای درسی بیشتر و انعطاف در انتخاب دروس بود در حالی که در ایران، شرکت در آزمون سراسری، توجه نکردن به سابقه کاری در اتاق عمل و درج نشدن گرایش یا تخصص در دانشنامه فارغالتحصیلان ارشد و تحصیل بهصورت تماموقت از خصوصیات برنامه ارشد اتاق عمل بود.نتیجهگیری: مقایسه نظام آموزشی ایران و استرالیا، بیانگر تفاوتهایی در برنامه آموزشی دو کشور بود. بهمنظور رفع نواقص و ارتقای رشته در ایران به مسئولان برنامهریزی، توجه به تجربه کار بالینی، استفاده از ظرفیت واحد انتخابی- تخصصی و پایاننامه در راستای تخصصی شدن، روشهای مختلف تحقیق و ارائه برخی دورههای خاص به صورت مجازی توصیه میشود.
پرستاری
عزت صمدی پور؛ رقیه زردشت؛ فاطمه برزویی؛ الهام ناوی پور؛ فاطمه قارداشی
دوره 30، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1402، ، صفحه 89-101
چکیده
زمینه و هدف: بیماری نوظهور کووید-19 با شیوع چشمگیر، ایمنی شغلی کارکنان سلامت را به مخاطره انداخته است. رفتارهای پیشگیریکننده در هر فرد ارتباط نزدیکی با درک خطر وی از عامل خطر دارد. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت درک خطر کارکنان بهداشت و درمان ایران از بیماری کووید -19 در شروع بحران و عوامل مؤثر بر آن انجام گرفته است.مواد و روشها: ...
بیشتر
زمینه و هدف: بیماری نوظهور کووید-19 با شیوع چشمگیر، ایمنی شغلی کارکنان سلامت را به مخاطره انداخته است. رفتارهای پیشگیریکننده در هر فرد ارتباط نزدیکی با درک خطر وی از عامل خطر دارد. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت درک خطر کارکنان بهداشت و درمان ایران از بیماری کووید -19 در شروع بحران و عوامل مؤثر بر آن انجام گرفته است.مواد و روشها: این مطالعه پیمایشی مقطعی، در تابستان 1399 به روش نمونهگیری در دسترس در جامعه کارکنان بهداشتی- درمانی انجام شده است. دادهها با یک پرسشنامه پژوهشگرساخته حاوی مشخصات دموگرافیک (5 سؤال) و درک خطر (20 سؤال)، با 5 زیرمقیاس، عوامل شناختی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و احساسی بهصورت آنلاین از طریق شبکههای اجتماعی تلگرام و واتساپ گروه کارکنان درمانی ایران جمعآوری شد. تحلیل دادهها در نسخه 16 نرمافزار spss انجام گردید.یافتهها: در مجموع 165 نفر، گروه سنی 49- 20 سال با 84 درصد و زنان با 60 درصد بیشتر مشارکتکنندگان را تشکیل میدادند. میانگین نمره درک خطر کارکنان بهداشتی- درمانی 8.17±66.43بود. ضریب همبستگی اسپیرمن، در سطح معنیداری 0/01ارتباط نمره درک خطر را با تمام زیرمقیاسها معنیدار و مستقیم نشان داد (p <0.001). عوامل سیاسی و مذهبی، بیشترین همبستگی را با درک خطر کارکنان داشتند (r > 0.75).نتیجهگیری: کارکنان بهداشتی درمانی، در شروع بحران، درک بالایی از خطر بیماری نوظهور کووید-19 نداشتند. بهنظر میرسد در شروع بحران آموزش برای افزایش درک خطر کارکنان، ضروری است.
بی هوشی و اتاق عمل
رقیه زردشت؛ حسین کریمی مونقی
دوره 28، شماره 2 ، خرداد و تیر 1400، ، صفحه 156-163
چکیده
زمینه و هدف: آموزش بالینی، بهعنوان قلب آموزش حرفهای شناخته شده است. وظایف مربی بالینی اتاق عمل، به دلیل ماهیت تعاملی، پویا و چالشبرانگیز محیط، فضای فیزیکی خاص، کار تیمی و کنترل کمتر مربی بر دانشجو، متفاوت و پیچیدهتر از سایر بخشهای بالینی میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگیهای مربی بالینی اتاق عمل انجام شد. مواد و روشها: ...
بیشتر
زمینه و هدف: آموزش بالینی، بهعنوان قلب آموزش حرفهای شناخته شده است. وظایف مربی بالینی اتاق عمل، به دلیل ماهیت تعاملی، پویا و چالشبرانگیز محیط، فضای فیزیکی خاص، کار تیمی و کنترل کمتر مربی بر دانشجو، متفاوت و پیچیدهتر از سایر بخشهای بالینی میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین ویژگیهای مربی بالینی اتاق عمل انجام شد. مواد و روشها: پژوهش کیفی حاضر با رویکرد تحلیل محتوای کیفی و مشارکتکنندگان، 34 نفر از ذینفعان آموزش بالینی در اتاق عمل بودند. دادهها به روش، مصاحبه نیمهساختارمند، جمعآوری و با استفاده از روش مقایسهای مداوم و نرمافزار Maxqda ورژن 16 به روش تحلیل محتوای کیفی عرفی، تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: از توصیف های غنی و عمیق مشارکت کنندگان، سه درون مایه و 13 طبقه، شامل مربی کارامد (هماهنگ با تیم جراحی، حضور مداوم و فعال در محیط، آموزش جامع، ارزیابی عینی و شفاف، جایابی دانشجو در تیم و اخلاق مداری)، مربی خنثی (رها نمودن دانشجو، عدم اطلاع از محیط اتاق عمل) و و مربی غیر اثر بخش (عدم هماهنگی با تیم، نداشتن مهارت تخصصی، عدم مقبولیت در تیم جراحی و تزریق استرس به دانشجو، ارزشیابی سلیقه ایی) و یک مضمون کلی تحت عنوان "نقش محوری مربی اتاق عمل" به دست آمد. نتیجهگیری: رشته اتاق عمل، متکی به کار گروهی، بینرشتهای و مهارتی است. از مهمترین ویژگیهای مربی بالینی در اتاق عمل، جایابی و پذیرش دانشجو در تیمهای جراحی و خلق فرصتهای یادگیری در جهت کسب صلاحیت بالینی بود. توصیه میشود خصوصیاتی مانند تجربه بالینی کار در اتاق عمل، حمایت و اقتدار مربی، مقبولیت، محبوبیت و اخلاقمداری و مهارت ارتباطی قوی مربی اتاق عمل، مورد توجه مسئولین آموزشی برای جذب مربیان، در این محیط بالینی قرار گیرد.
رقیه زردشت؛ موسی الرضا تدین فر؛ فاطمه رهنما؛ رویا اکبرزاده؛ زهرا استاجی؛ لادن نجار
دوره 13، شماره 3 ، مهر و آبان 1385، ، صفحه 134-139
چکیده
زمینه و هدف: سبک زندگی روشی است که فرد در طول زندگی انتخاب کرده و از عوامل بسیار مهم در سلامت جسم و روان آدمی به شمار می آید و متاثر از فرهنگ، نژاد، مذهب، عوامل جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی، عقاید و باورهاست. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوه زندگی مردم سبزوار انجام گرفت تا با آگاهی از روش زندگی آنان، راهنمای مناسب جهت آموزش اصلاح شیوه ...
بیشتر
زمینه و هدف: سبک زندگی روشی است که فرد در طول زندگی انتخاب کرده و از عوامل بسیار مهم در سلامت جسم و روان آدمی به شمار می آید و متاثر از فرهنگ، نژاد، مذهب، عوامل جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی، عقاید و باورهاست. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوه زندگی مردم سبزوار انجام گرفت تا با آگاهی از روش زندگی آنان، راهنمای مناسب جهت آموزش اصلاح شیوه زندگی در اختیار برنامه ریزان قرار گیرد.
مواد و روش ها: این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. جمعیت آماری شامل ساکنین 18 تا 65 سال شهر سبزوار در سال های 84 و 85 که 1537 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای مورد مطالعه قرار گرفتند. داده ها به وسیله پرسشنامه، ترازو و متر جمع آوری شد و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی با نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: بر اساس یافته های مطالعه 46.9 درصد واحدهای پژوهش مرد و 52.4 درصد زن بودند. از نظر سبک زندگی، مصرف دخانیات 12.2 درصد، میزان فعالیت بدنی 37.8 درصد، اختلالات خواب 54.6 درصد، BMI غیر طبیعی در مردان 43.2 درصد و در زنان 56.7 درصد و مصرف روغن جامد 43.3 درصد بود و 14.4 درصد از مردم سبزوار از سبزیجات و میوه جات استفاده می کنند.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه شیوه زندگی مردم سبزوار (زندگی کم تحرک، چاقی، مصرف دخانیات، رژیم غذایی نامناسب) یک مشکل بهداشتی قابل ملاحظه بوده و ضرورت اجرای برنامه های مداخله ای مستمر جهت تغییر رفتارهای فردی و شیوه زندگی را ایجاب می کند.