آموزش بهداشت
عایشه امینی؛ شمس الدین نیکنامی؛ عطا بهمنی
دوره 25، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1397، ، صفحه 127-133
چکیده
چکیده: زمینه و هدف: بر طبق آمار ، جمعیت نوجوانان1/28 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می دهند و در کشور ما 15درصد کودکان زیر 5 سال دچار کوتاه قدی تغذیه ای می باشند. با توجه به اهمیت تغذیه در دوران نوجوانی و همچنین نقش آموزش بهداشت در ارائه آموزش های موثر جهت ایجاد عادات تغذیه ای مناسب پژوهشگران تصمیم گرفتند پژوهشی با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی ...
بیشتر
چکیده: زمینه و هدف: بر طبق آمار ، جمعیت نوجوانان1/28 درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می دهند و در کشور ما 15درصد کودکان زیر 5 سال دچار کوتاه قدی تغذیه ای می باشند. با توجه به اهمیت تغذیه در دوران نوجوانی و همچنین نقش آموزش بهداشت در ارائه آموزش های موثر جهت ایجاد عادات تغذیه ای مناسب پژوهشگران تصمیم گرفتند پژوهشی با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر رفتار تغذیه ای دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر چابهار انجام دهند. مواد و روش ها: مطالعه حاضر پژوهشی مداخلهای نیمهتجربی از نوع قبل و بعد میباشد که بر روی 90 دانشآموز دختر مقطع دوم راهنمایی چابهار به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه FFQ بود. پرسشنامه در دو زمان قبل و 3 ماه بعد توسط دانشآموزان تکمیل گردید. بعد از انجام پیش-آزمون، مداخله آموزشی طی 4 جلسه در مدت زمان 10 روز برای گروه آزمون انجام گرفت. اطلاعات با نرمافزار SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بر اساس یافته های این پژوهش دو گروه آزمون (84/7±25/71) و کنترل (55/7±62/71) قبل از مداخله با هم تفاوت معنیداری نداشتند (05/0<P). اما بعد از مداخله تفاوت معنیدار در میانگین نمرات بین دو گروه آزمون(8.71±49/89)و کنترل(6.99±59/72) مشاهده شد(001/0P<). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه تأثیر مثبتی روی الگوی تغذیه دانش-آموزان داشته است . واژگان کلیدی: آموزش ، رفتار تغذیهای، دانش آموزان