آموزش بهداشت
فاطمه مسعودی؛ علی مهری؛ حبیب اله اسماعیلی؛ معصومه هاشمیان
دوره 26، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1398، ، صفحه 365-372
چکیده
زمینه و هدف: بارداری با تغییرات فیزیولوژیک و بیومکانیک زیادی همراه است که باعث بروز شکایات شایع میشود. آموزش به مادر میتواند او را در به حداقل رساندن این شکایات توانمند کند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش غیرحضوری با آموزش حضوری بر کاهش شکایات شایع دوران بارداری انجام شد.مواد و روشها: این یک مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد می ...
بیشتر
زمینه و هدف: بارداری با تغییرات فیزیولوژیک و بیومکانیک زیادی همراه است که باعث بروز شکایات شایع میشود. آموزش به مادر میتواند او را در به حداقل رساندن این شکایات توانمند کند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش غیرحضوری با آموزش حضوری بر کاهش شکایات شایع دوران بارداری انجام شد.مواد و روشها: این یک مطالعه نیمه تجربی قبل و بعد می باشد که در سال 1396، روی 100 نفر از زنان باردار تحت پوشش 3 مراکز خدمات جامع سلامت شهر مشهد، که به روش تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. پس از انجام پیش آزمون مداخله بصورت آموزش با پیامک، تلگرام و آموزش حضوری صورت گرفت. یک هفته و دو ماه بعد از مداخله، پرسشنامه پس آزمون تکمیل شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss20 و آزمونهای آماری فریدمن، کروسکال والیس، کای اسکوئر و آنوا تجزیهوتحلیل شد.یافتهها: «نمره شکایات شایع بارداری»، یک هفته و دو ماه بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله در هر سه روش آموزشی استفاده از تلگرام(001/0p