روانشناسی و روانپزشکی
مهدی امینی؛ یاسمن شیاسی؛ زهرا مطلبی؛ مژگان لطفی
دوره 27، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1399، ، صفحه 424-430
چکیده
زمینه و هدف: سطح پایین کیفیت زندگی و سلامت عمومی از عمده ترین مشکلاتی هستند که مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به طور جدی با آن مواجه هستند. هدف از این پژوهش تعیین نقش راهبردهای تنظیم هیجان و ویژگیهای شخصیت در کیفیت زندگی و سلامت روان مادران دارای کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم بود.مواد و روشها : این پژوهش از نوع ...
بیشتر
زمینه و هدف: سطح پایین کیفیت زندگی و سلامت عمومی از عمده ترین مشکلاتی هستند که مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم به طور جدی با آن مواجه هستند. هدف از این پژوهش تعیین نقش راهبردهای تنظیم هیجان و ویژگیهای شخصیت در کیفیت زندگی و سلامت روان مادران دارای کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم بود.مواد و روشها : این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده و در سال 1396 در شهر تهران انجام شده است. 80 نفر از مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، که به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، پرسشنامههای فرم کوتاه پنج عاملی شخصیت نئو، سلامت عمومی (GHQ)، پرسشنامه تنظیم هیجان گراس و جان و پرسشنامه کیفیت زندگی (WHO-QOL) را تکمیل کردند. کلیه تحلیل های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS-23 صورت گرفت و از روش تحلیل رگرسیون همزمان برای بررسی فرضیه ها استفاده شد.یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد از بین متغیرهای راهبردهای تنظیم هیجان، سرکوبی و از بین متغیرهای ویژگیهای شخصیت، برون گرایی و روان نژندی نقش موثری در سلامت عمومی و کیفیت زندگی مادران داشتند. کلیه یافته ها در سطح 05/0 معنادار بودند.نتیجهگیری: راهبردهای تنظیم هیجان و ویژگی های شخصیت در کیفیت زندگی و سلامت عمومی مادران دارای کودک اوتیسم نقش معنا داری دارند. از این رو طراحی مداخلاتی در زمینه تنظیم هیجان مادران و تقویت ویژگی های شخصیتی مثبت همچون برون گرایی می تواند به ارتقای کیفیت زندگی و سلامت عمومی آنها کمک کند.
روانشناسی و روانپزشکی
مژگان لطفی؛ یوسف اعظمی؛ شیوا دانایی؛ مهدی امینی
دوره 26، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1398، ، صفحه 355-363
چکیده
زمینه و هدف: خودکارآمدی یکی از منابع فردی است که نقش مهمی در ارزیابی اجتماعی و منابع مقابله ایفاء میکند. بنابراین، پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطه بازداری هیجانی و ترس ناشی از ارزیابی اجتماعی با خودکارآمدی در زنان و مردان انجام شد.مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه زنان و مردان منطقه 6 شهر تهران در سال ...
بیشتر
زمینه و هدف: خودکارآمدی یکی از منابع فردی است که نقش مهمی در ارزیابی اجتماعی و منابع مقابله ایفاء میکند. بنابراین، پژوهش حاضر بهمنظور بررسی رابطه بازداری هیجانی و ترس ناشی از ارزیابی اجتماعی با خودکارآمدی در زنان و مردان انجام شد.مواد و روشها: روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه زنان و مردان منطقه 6 شهر تهران در سال 1396 تشکیل دادند. حجم نمونه در این پژوهش شامل 200 نفر (100 زن و 100 مرد) است که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه مهار هیجانی راجر و نشوور، فرم کوتاه پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی (FNES-B) و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی (GSE-17) استفاده شد. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تیمستقل و با نرمافزار SPSS20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: نتایج نشان داد که بین بازداری هیجانی و خودکارآمدی در مردان، زنان و بهصورت کلی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین مشخص شد که بین متغیر ترس از ارزیابی منفی دیگران و خودکارآمدی در مردان (54/0-)، زنان (43/0-) و به صورت کل (49/0-) رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون تی بیانگر عدم تفاوت معنادار بین دو جنس در متغیرهای بازداری هیجانی و ترس از ارزیابی دیگران و تفاوت در خودکارآمدی در زنان و مردان است.نتیجهگیری: براساس نتایج میتوان گفت یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر خودکارآمدی ترس از ارزیابی منفی دیگران است و همچنین میزان خودکارآمدی با توجه به جنسیت متفاوت است و میزان آن در مردان بهدلیل عوامل تربیتی و فرهنگی بیشتر از زنان است.