روانشناسی و روانپزشکی
ویدا درخشان پور؛ حسن پاشا شریفی پاشا شریفی؛ پروین کدیور
دوره 29، شماره 4 ، مهر و آبان 1401، ، صفحه 449-460
چکیده
زمینه و هدف: بارداری تغییرات قابلملاحظهای را در سلامت جسمی، هیجانی و بهزیستی زنان ایجاد میکند. بنابراین، این مطالعه با هدف اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی و کنترل هیجانی در بین زنان باردار نخستزا در سال 98 انجام شده است.
مواد و روشها: این تحقیق شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه ...
بیشتر
زمینه و هدف: بارداری تغییرات قابلملاحظهای را در سلامت جسمی، هیجانی و بهزیستی زنان ایجاد میکند. بنابراین، این مطالعه با هدف اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی و کنترل هیجانی در بین زنان باردار نخستزا در سال 98 انجام شده است.
مواد و روشها: این تحقیق شبهآزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان باردار نخستزا (۲۶= n) در منطقه 1 شهر تهران که بهصورت هدفمند از بین زنان باردار نخستزای مراجعهکننده در سال ۱۳۹۸ به بیمارستان نیکان انتخاب شدند هستند و بهصورت تصادفی در دو گروه آموزش ذهنآگاهی (۱۶= n) و کنترل (۱۱= n) جایگزین شدند. جلسات ذهنآگاهی ۸ جلسه، یک روز در هفته و روزانه 90 دقیقه در مرکز آموزشی نیکان برگزار شد. درحالی که گروه کنترل، هیچ آموزشی دریافت نکردند. جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مقیاس بهزیستی ریف (۱۹۸۹)، مقیاس کنترل هیجانی راجر و نشوور (۱۹۸۷) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها با کمک نرمافزار spss24 آزمون تحلیل آنکوا انجام شد.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت نمره بهزیستی پسآزمون بین گروههای ذهنآگاهی و کنترل معنادار میباشد. در واقع آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی و کنترل هیجانی زنان باردار نخستزا، تأثیر داشت (0/001 >p). نتایج آزمون پیگیری، حاکی از تداوم اثر مداخلات بر بهزیستی و کنترل هیجان بود.
نتیجهگیری: با در نظر گرفتن تأثیر آموزش ذهنآگاهی بر بهزیستی و کنترل هیجانی زنان باردار نخستزا توصیه میگردد این مداخلات در گروهی از مادران که از لحاظ بهزیستی در شرایط حساسی قرار دارند بهکارگرفته شود.
روانشناسی و روانپزشکی
فائزه دلقندی؛ نصرت ریاحی نیا؛ پروین کدیور؛ غلامرضا صرامی
دوره 26، شماره 2 ، خرداد و تیر 1398، ، صفحه 233-245
چکیده
اهداف: هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل اثربخشی کتابدرمانی برای اختلال اضطراب و افسردگی در کودکان و نوجوانان در یک فاصله زمانی ده ساله است. همچنین این پژوهش، علاوه بر بررسی اثر کتابدرمانی بر اختلال و افسردگی، مشخص میکند که در صورت اثربخشی کتابدرمانی، کدام تعدیلکنندهها در اثربخشی آن موثر هستند. مواد و روشها: جامعة آماری فراتحلیل ...
بیشتر
اهداف: هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل اثربخشی کتابدرمانی برای اختلال اضطراب و افسردگی در کودکان و نوجوانان در یک فاصله زمانی ده ساله است. همچنین این پژوهش، علاوه بر بررسی اثر کتابدرمانی بر اختلال و افسردگی، مشخص میکند که در صورت اثربخشی کتابدرمانی، کدام تعدیلکنندهها در اثربخشی آن موثر هستند. مواد و روشها: جامعة آماری فراتحلیل حاضر، پژوهشهای پیشین در حوزة کتابدرمانی در دورة 10 ساله 1384-1394 است که در پایگاههای اطلاعاتی مختلف قابل دسترس هستند. بر اساس معیارهای ورود به مطالعه، 14 مقاله با 20 اندازة اثر از مطالعات به دست آمد. برای محاسبة اندازة اثرها از نرم افزارCMA2 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که اندازة اثر کلی برای کتابدرمانی مقدار 423/0 است که بدان معناست که کتابدرمانی اثربخشی متوسطی دارد. همچنین یافتهها نشان داد که متغیرهای تعدیلکننده مانند نوع هدایتگر و تماس با هدایتگر اثربخشی بالایی بر یافتهها ندارد. نتیجهگیری: مقدار اثربخشی کتابدرمانی برای اختلال اضطراب و افسردگی در کودکان و نوجوانان متوسط است و می-تواند به عنوان روش درمان و یا روش مکمل درمان بکار رود.