معصومه شریفزاده؛ مریم نقیبینسب؛ اعظم کیوانلو شهرستانکی؛ نسرین فاضل؛ یاسر تبرائی
دوره 23، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1395، ، صفحه 848-855
چکیده
اهداف کیفیت ارائه خدمات مامایی به دو گروه حساس جامعه، یعنی مادران و کودکان، بهطور درخورتوجهی به عملکرد ماما بستگی دارد. در سالهای اخیر، کیفیت زندگی کاری بهعنوان شاخصی اثرگذار بر رضایت و عملکرد شغلی کارکنان و تغییرهای سازمانی، مدنظر مدیران قرار گرفته است. هدف از این مطالعه، بررسی کیفیت زندگی کاری ماماهای شاغل در شهرستان سبزوار ...
بیشتر
اهداف کیفیت ارائه خدمات مامایی به دو گروه حساس جامعه، یعنی مادران و کودکان، بهطور درخورتوجهی به عملکرد ماما بستگی دارد. در سالهای اخیر، کیفیت زندگی کاری بهعنوان شاخصی اثرگذار بر رضایت و عملکرد شغلی کارکنان و تغییرهای سازمانی، مدنظر مدیران قرار گرفته است. هدف از این مطالعه، بررسی کیفیت زندگی کاری ماماهای شاغل در شهرستان سبزوار است. مواد و روش ها این مطالعه توصیفیمقطعی به روش سرشماری روی تمامی ماماهای شاغل در سال 1389 در بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای جمعیتشناختی و روا و پایای کیفیت زندگی کاری است. دادهها با کمک نسخه هجدهم نرمافزار SPSS، شاخصهای آمار توصیفی و تحلیلی، آزمون تی، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. یافته ها میانگین سنی افراد 6/6±5/31 بوده است. میانگین نمره کل کیفیت زندگی کاری کارکنان از مجموع 60 نمره، 1/7± 4/10 شد که نشاندهنده پایینبودن کیفیت زندگی کاری تمام شرکتکنندگان است. بین نمره کیفیت زندگی کاری با متوسط ساعتهای کار در هفته (0۲1/0=P) و رضایت از حجم کاری خود در هر نوبت (002/0=P)، ارتباط معناداری وجود دارد. بااینحال بین سن افراد (30/0=P)، وضعیت تأهل (27/0=P)، تعداد فرزند (95/0=P)، حقوق ماهیانه (37/0=P) و مدرک تحصیلی (42/0=P) با کیفیت زندگی کاری ازنظر آماری رابطه معناداری دیده نشد. نتیجه گیری امید است مسئولان گامهای مؤثری برای بهبود شرایط کار و ارتقای امنیت شغلی و نیز استفاده از تواناییهای حرفهای ماماها در حیطه شرحِ وظایف بردارند.