اعظم برآبادی؛ مهدی معتکففر؛ هومن کامرانیان؛ رحیم اکرمی
دوره 23، شماره 4 ، مهر و آبان 1395، ، صفحه 560-569
چکیده
هداف سلامت روان مهمترین عامل مؤثر در رشد و پرورش استعدادهای دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان جدیدالورود و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفیتحلیلی و مقطعی روی 364 دانشجوی دانشگاه علومپزشکی سبزوار در سال 1392-1391 انجام شده است. ابزار جمعآوری ...
بیشتر
هداف سلامت روان مهمترین عامل مؤثر در رشد و پرورش استعدادهای دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان جدیدالورود و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفیتحلیلی و مقطعی روی 364 دانشجوی دانشگاه علومپزشکی سبزوار در سال 1392-1391 انجام شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه سلامت روان (GHQ) است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نسخه 11 نرمافزار STATA استفاده شده است. در همه تجزیهوتحلیلها سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شده است. آزمون فرضیهها دوطرفه است. از آزمونهای تی استیودنت و تحلیل واریانس برای مقایسه میانگینها استفاده شده است.یافته ها از بین افراد مطالعهشده 41 نفر (26/11درصد) اختلالات روانی داشتند. بیشترین شیوع مربوط به اختلال کارکرد اجتماعی (120 نفر، 32درصد) و کمترین مربوط به افسردگی (8 نفر، 20/2درصد) بود. بیشترین درصد شیوع اختلالات مربوط به افراد مؤنث (32 نفر، 75/12درصد)، مجرد (33 نفر، 62/12درصد)، غیربومی (31 نفر، 97/11درصد) و با تحصیلات کارشناسی (38 نفر، 46/12درصد) بود. بین رشتههای تحصیلی، رشته علوم آزمایشگاهی میانگین نمره سلامت بالاتری نسبت به رشتههای دیگر داشت (4/17درصد).نتیجه گیری با توجه به نتایج پژوهش، نشانههای مربوط به ناسازگاری اجتماعی در شروع تحصیل در دانشجویان شایعتر از نشانههای دیگر است. تأیید وجود اختلالات روانی در دانشجویان نیازمند بررسی بیشتر و انجام ارزیابیهای دقیق روانشناختی است. ارائه خدمات مشاورهای و روانشناختی مبتنی بر نتایج بهدستآمده از ارزیابی توصیه میشود.