زنان و زایمان
فاطمه محلی؛ محمد علی نژاد مقدم؛ مریم سادات کاتبی؛ علی دشتگرد؛ مینا قلعه نوئی
دوره 31، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1403، ، صفحه 72-82
چکیده
زمینه و هدف: اضطراب یک مشکل شایع در بیماران سزارین است که میتواند عواقب نامطلوبی داشته باشد. آرامبخشی بنسون میتواند بهعنوان یک روش طب مکمل برای کاهش اضطراب مفید باشد. هدف از این مطالعه، تعیین تأثیر آرامبخشی بنسون بر میزان اضطراب زنان باردار نخستزا متقاضی سزارین بود.
مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی از نوع مداخلهای ...
بیشتر
زمینه و هدف: اضطراب یک مشکل شایع در بیماران سزارین است که میتواند عواقب نامطلوبی داشته باشد. آرامبخشی بنسون میتواند بهعنوان یک روش طب مکمل برای کاهش اضطراب مفید باشد. هدف از این مطالعه، تعیین تأثیر آرامبخشی بنسون بر میزان اضطراب زنان باردار نخستزا متقاضی سزارین بود.
مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی از نوع مداخلهای در بین 132 زن باردار نخستزا که به مرکز آموزشی درمانی شهدای قاین برای سزارین انتخابی مراجعه کردهبودند، در سال1400-1399 انجام شد. شرکتکنندگان در مطالعه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله، به نمونهها آموزش آرامسازی بنسون از طریق هدفون داده شد. برای تعیین اضطراب، از پرسشنامه اشپیلبرگر استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزارSPSS نسخه16 و آزمونهای تیزوجی، تیمستقل و مربع کای تحلیل شدند. سطح معناداری P<0.05درنظر گرفته شد.
یافتهها: قبل از مداخله، بین متغیرهای جمعیتشناختی و زمینهای، میانگین متغیرهای، اضطراب آشکار، پنهان و کل در دو گروه، تفاوت معنیدار وجود نداشت (P>0.05). پس از مداخله، مقایسه دو گروه نشان داد که میانگین نمرات، اضطراب آشکار، پنهان و کل در گروه مداخله بهطور معناداری نسبت به گروه کنترل، کاهش داشته است (P<0.05).
نتیجهگیری: علیرغم کاهش اضطراب در گروه مداخله، نتایج حاصله حاکی از آن بود که اضطراب کل و آشکار در گروه کنترل نیز پس از مداخله کاهش معنیداری یافت. بهنظر میرسد که عواملی به غیر از تکنیک آرامسازی بنسون در این پژوهش مثل مطالعه مادران، شرکت در کلاسهای بارداری توانسته منجر به کاهش اضطراب در بین نمونههای مورد پژوهش باشند.
روانشناسی و روانپزشکی
زهرا زارع؛ مینا قلعه نوئی؛ ندا مهدوی فر؛ نفیسه زارع؛ ساجده اعتمادی
دوره 28، شماره 5 ، آذر و دی 1400، ، صفحه 650-662
چکیده
زمینه و هدف: با توجه به افزایش نگرانی در مورد بیماری همهگیر کووید 19، تعداد فزایندهای از دانشگاهها در سراسر جهان فعالیتهای آموزشی خود را به تعویق انداخته یا لغو کردهاند. اقدامات پیشگیرانه و سختگیرانه ناشی از کووید19 سلامت روان و عملکرد روانی- اجتماعی افراد را به خطر انداخته است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط راهبردهای مقابلهای ...
بیشتر
زمینه و هدف: با توجه به افزایش نگرانی در مورد بیماری همهگیر کووید 19، تعداد فزایندهای از دانشگاهها در سراسر جهان فعالیتهای آموزشی خود را به تعویق انداخته یا لغو کردهاند. اقدامات پیشگیرانه و سختگیرانه ناشی از کووید19 سلامت روان و عملکرد روانی- اجتماعی افراد را به خطر انداخته است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط راهبردهای مقابلهای و بهزیستی روانشناختی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در دوران پاندمی کووید 19 انجام شد.مواد و روشها:این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1400-1399 روی 126 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به روش نمونهگیری بهصورت در دسترس و آنلاین اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و سبکهای مقابلهای بلینگز وموس بود. آنالیز دادهها با استفاده از نرمافزار spss (نسخه 24)، آزمونهای توصیفی، تیمستقل، آنالیز واریانس، پیرسون و رگرسیون خطی انجام شد.یافته ها: بین میانگین نمره راهبردهای مقابلهای و بهزیستی روانشناختی، ارتباط معناداری مشاهده نشد (0/05>p ). نتیجه مطالعه نشان داد دانشجویان با سن بالاتر، سال تحصیلی بالاتر و دانشجویان با واحد کارآموزی در مقابله با استرس ناشی از کووید19، بیشتر از سبک مقابلهای مسئلهمدار استفاده میکردند. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که متغیرهای سن، سال و رشته تحصیلی از میان متغیرهای پیشبین دارای قدرت پیشبینی معناداری برای متغیر راهبرد مقابلهای هیجانمدار بودند.نتیجهگیری: به دلیل بحران ناشی از کووید 19 و تأثیر آن بر سلامت روانی پیشنهاد میشود مدیران و برنامهریزان آموزشی، با برگزاری کارگاهها و جلسات مشاوره برای دانشجویان باعث ارتقای راهبردهای مقابلهای مسئلهمدار در دانشجویان شوند.
پرستاری
مریم سادات کاتبی؛ مینا قلعه نوئی؛ سمیرا زال بیکی؛ زهره برزگری اسفدن
دوره 28، شماره 3 ، مرداد و شهریور 1400، ، صفحه 339-346
چکیده
زمینه و هدف: ارتقای کیفیت مراقبت از بیماران، یکی از معضلات نظام ارائه خدمات مراقبت بهداشتی- درمانی میباشد و عملکرد پرستاران بهعنوان بزرگترین گروه حرفهای نظام سلامت، تأثیر بهسزایی در این زمینه دارد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت مراقبت از بیماران از دیدگاه پرستاران و بیماران در مرکز آموزشی درمانی شهدای قائن انجام گرفت.
مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: ارتقای کیفیت مراقبت از بیماران، یکی از معضلات نظام ارائه خدمات مراقبت بهداشتی- درمانی میباشد و عملکرد پرستاران بهعنوان بزرگترین گروه حرفهای نظام سلامت، تأثیر بهسزایی در این زمینه دارد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت مراقبت از بیماران از دیدگاه پرستاران و بیماران در مرکز آموزشی درمانی شهدای قائن انجام گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است که در آن 63 پرستار که شرایط ورود به مطالعه را داشتند بهصورت تصادفی انتخاب شدند. بهازای هر پرستار 3 بیمار بهصورت در دسترس انتخاب گردید. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد روایی و پایایی QUALIPAC(Quality Patient Care Scale) جمعآوری شد. یافتهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 و آزمونهای کایاسکوئر، من ویتنی، آنالیزواریانس یکطرفه و تیمستقل، تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمره کیفیت مراقبت در بعد روانی اجتماعی از دیدگاه 1/46±61/66و 1/66±80/38، در بعد جسمی از دیدگاه بیماران 1/43±57/93و 1/52±76/15و در بعد ارتباطی از دیدگاه بیماران 1/43±57/93و پرستاران 0/83±39/19بود. بین دیدگاه بیماران و پرستاران در هر سه بعد مراقبت، تفاوت معنیداری مشاهده شد (P=0/000). همچنین ارتباط معناداری بین مشخصات دموگرافیک پرستاران و بیماران با نمره کیفیت مراقبت وجود نداشت (P>0.005)..
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، پیشنهاد میشود از طریق برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت برای پرستاران بالین و همچنین دانشجویان پرستاری بهویژه آموزش مهارتهای ارتباطی و با بهکارگیری سیستم تشویق و تنبیه و همچنین کنترل و نظارت مستمر بتوان سطح کیفیت مراقبت از بیماران را ارتقا داد.
زنان و زایمان
سیده فاطمه میررفیعی؛ مهرناز گرانمایه؛ مسعود قادی پاشا؛ مینا قلعه نوئی
دوره 27، شماره 5 ، آذر و دی 1399، ، صفحه 684-690
چکیده
زمینه و هدف آگاهی ماماها از قوانین و مقررات حرفهای، از اهمیت ویژهای برخوردار است و مرور مکرر آن با روش آموزشی مناسب و در دسترس، لازمه ارتقای این آگاهی است. این مطالعه با هدف مقایسه دو روش نوین آموزشی کتاب الکترونیک همراه و پادکست با روش سنتی کتابچه بر میزان آگاهی ماماها انجام شد.
مواد و روشها در این مطالعه نیمهتجربی، 92 نفر ...
بیشتر
زمینه و هدف آگاهی ماماها از قوانین و مقررات حرفهای، از اهمیت ویژهای برخوردار است و مرور مکرر آن با روش آموزشی مناسب و در دسترس، لازمه ارتقای این آگاهی است. این مطالعه با هدف مقایسه دو روش نوین آموزشی کتاب الکترونیک همراه و پادکست با روش سنتی کتابچه بر میزان آگاهی ماماها انجام شد.
مواد و روشها در این مطالعه نیمهتجربی، 92 نفر از ماماهای شاغل در بیمارستانهای شهر مشهد به طور تصادفی که دارای معیارهای ورود بودند انتخاب شدند و با قرعهکشی در3 گروه قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بود. پیشآزمون، در سه گروه انجام شد. در گروه اول، آموزش با کتاب الکترونیک همراه، گروه دوم آموزش با پادکست صوتی انجام شد و گروه سوم (کنترل) آموزشی را دریافت نکردند. هشت هفته بعد، آزمون مجدد صورت گرفت. اطلاعات جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار اماری SPSS 22 و آزمونهای آماری آنالیز واریانس یکطرفه، کروسکال والیس، دقیق فیشر، کای دو و تی مستقل، تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها میزان آگاهی قبل از آموزش در هر سه گروه، در سطح متوسط قرار داشت و بین سه گروه، اختلاف آماری معنیداری وجود نداشت (p>0.05). میانگین نمره آگاهی در گروه کتاب الکترونیک همراه و پادکست، پس از مداخله، به طور معنیداری افزایش یافت (p<0.05). بین میانگین نمره آگاهی، بعد از آموزش در دو گروه کتاب الکترونیک همراه و گروه کنترل، اختلاف آماری معنیداری وجود نداشت (p=0.6) اما اختلاف میانگین نمرات در گروه پادکست با کتاب الکترونیک همراه و کنترل، اختلاف آماری معنیداری داشت (P<0.001) و این روش، مؤثرتر گزارش شد.
نتیجهگیری با توجه به مؤثر بودن هر دو روش آموزشی، آموزش قوانین و مقررات حرفه مامایی با این روشها پیشنهاد میشود. بهتر است به علت مؤثرتر بودن پادکست صوتی، آموزش با ارائه دادن فایل صوتی تهیه شده، به سوپروایزران آموزشی بیمارستانها و مسئولین بخشها یا قرار دادن آن در وبسایت بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی صورت گیرد.
پرستاری
مریم سادات کاتبی؛ اسیه مودی؛ فائزه دهقان؛ مینا قلعه نوئی
دوره 26، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1398، ، صفحه 755-761
چکیده
زمینه وهدف: دیابت یکی از شایعترین و پرنفوذترین بیماریهای مزمن است که محدودیتهای زیادی در فعالیتهای بیمار ایجاد میکند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش بیمارمحور با خانواده محور بر کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع2 انجام گرفت.مواد و روشها:این پژوهش یک مطالعه شاهددار تصادفی بود که بر روی75 بیمار دیابتی نوع دو مراجعه ...
بیشتر
زمینه وهدف: دیابت یکی از شایعترین و پرنفوذترین بیماریهای مزمن است که محدودیتهای زیادی در فعالیتهای بیمار ایجاد میکند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش بیمارمحور با خانواده محور بر کیفیت زندگی بیماران دیابتی نوع2 انجام گرفت.مواد و روشها:این پژوهش یک مطالعه شاهددار تصادفی بود که بر روی75 بیمار دیابتی نوع دو مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهرستان قاین انجام گرفت. نمونه گیری به روش مبتنی برهدف انجام شد. نمونهگیری پس از کسب مجوزهای لازم و رضایت کتبی از نمونههاانجام شدو به سه گروه 25 نفری شامل گروه کنترل،گروه آموزش فردمحور، گروه آموزش خانوادهمحور مبتنی برالگوی توانمند سازی تقسیم شدند.ابزار پژوهش پرسشنامه استانداردکیفیت زندگیSF-36))است. این پژوهش به روش پیش و پس آزمون انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 22 و آزمونهای آماری تی زوجی و کروسکال انجام گرفت.یافتهها:بین ابعاد(سلامت عمومی،عملکرد جسمی،عملکرد اجتماعی،مشکل روحی،انرژی و خستگی،مشکل جسمی)و همچنین نمره کل کیفیت زندگی در تمام بیماران بین قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری وجود دارد(0/001=p). در نمره کل کیفیت زندگی بین سه گروه خانوادهمحور(0/001=p)،فرد-محور(0/001=p)،کنترل(0/001=p)، قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری وجوددارد.نتیجه گیری:آموزش خانواده محور نیز میتواند همانند آموزش فردمحور به طور موثری کیفیت زندگی بیماران دیابتی را بهبود بخشد از این رو بایستی برای حفظ و بهبود کیفیت زندگی بیماران دیابتی از اعضای خانواده بیماران به عنوان عضوی از تیم درمان استفاده گردد.واژگان کلیدی:کیفیت زندگی،دیابت نوع دو،آموزش خانوادهمحور،آموزش فرد-محور، الگوی توانمند سازی