آموزش بهداشت
مهناز صلحی؛ جواد یوسفیلبنی؛ صدیقه رستاقی؛ بهار خسروی؛ اسماعیل فتاحی
دوره 27، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1399، ، صفحه 113-120
چکیده
مقدمه: سرمایه اجتماعی یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سلامتی جامعه است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران است. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 97-1396 می باشد که تعداد ...
بیشتر
مقدمه: سرمایه اجتماعی یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و سلامتی جامعه است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی سرمایه اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران است. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 97-1396 می باشد که تعداد 367 نفر به صورت تصادفی و با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه سرمایه اجتماعی دلاویز (1384) به همراه تعدادی از متغیرهای زمینه ای استفاده شد. برای بررسی اعتبار و پایایی پرسشنامه به ترتیب از اعتبار صوری و آلفای کرونباخ بهره گرفته شد. همچنین برای تحلیل داده ها از نرم افزار 17 spss و نیز از آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه، تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: سرمایه اجتماعی در این پژوهش با میانگین 91/54 در سطح متوسطی قرار داشت. نتایج نشان داد که دانشجویان در بعد اعتماد با میانگین(97/10) کمترین میزان و در بعد مشارکت گروهی با میانگین(47/17) دارای بیشترین میزان سرمایه اجتماعی بودند. همچنین بین متغیرهای سن، دانشکده، جنسیت و وضعیت تاهل با سرمایه اجتماعی رابطه معنی داری یافت نشد. اما متغیرهای وضعیت اشتغال، مقطع تحصیلی و وضعیت سکونت دارای رابطه معنی داری با سرمایه اجتماعی بودند.
آموزش بهداشت
علی مهری؛ غلامرضا گرمارودی؛ اعظم سادات رضوی؛ ابراهیم حاجی زاده؛ معصومه هاشمیان؛ مهناز صلحی
دوره 25، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1397، ، صفحه 845-852
چکیده
زمینه و هدف: این مطالعه با هدف طراحی و روانسنجی پرسشنامه سنجش خشونت علیه زنان در جمعیت ایرانی صورت پذیرفت.مواد و روش ها: این یک مطالعه ترکیبی اکتشافی متوالی بود. براساس یافته های مطالعه کیفی و بررسی متون ، ابزار اولیه طراحی شد. برای تعیین اعتبار ابزار از اعتبار صوری، اعتبار محتوا(با اندازه گیری نسبت اعتبار محتوا و شاخص اعتبار محتوا) ...
بیشتر
زمینه و هدف: این مطالعه با هدف طراحی و روانسنجی پرسشنامه سنجش خشونت علیه زنان در جمعیت ایرانی صورت پذیرفت.مواد و روش ها: این یک مطالعه ترکیبی اکتشافی متوالی بود. براساس یافته های مطالعه کیفی و بررسی متون ، ابزار اولیه طراحی شد. برای تعیین اعتبار ابزار از اعتبار صوری، اعتبار محتوا(با اندازه گیری نسبت اعتبار محتوا و شاخص اعتبار محتوا) و اعتبار سازه (با انجام تحلیل عامل اکتشافی ) و برای تعیین پایایی ابزار از همسانی درونی و روش آزمون مجدد استفاده گردید. یافته ها:روائی صوری و محتوا بهصورت کیفی و کمّی انجام شد. در روایی صوری 7آیتم به دلیل کسب نمره کمتر از 1.5حذف شدند.و در روایی محتوا با د ر نظر گرفتن نقطه برش 79/0 برای سنجش شاخص اعتبار محتوا و نقطه برش 59/0 برای نسبت اعتبار تعداد34 گویه حذف شد. و تعداد گویه ها به58 کاهش یافت.روایی سازه توسط تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، وجود مدل 6 عاملی عوامل اجتماعی تضعیف کننده قبل و بعد از ازدواج، فقدان مهارت در ایفای نقش یک همسر، آموزه های غلط و ناکافی به زوجین، همسرداری ناسالم زنان، پارادوکس حمایت خانواده و بی واسطگی را تایید نمود. این شش عامل در مجموع 75%واریانش خشونت علیه زنان را تبیین می کردند. پایایی ابزار با استفاده از همسانی درونی ( 987 /0 = α)و ثبات آن از طریق آزمون مجدد(ICC = 992/0) تایید گردید.نتیجه گیری: با توجه به اینکه شاخص های پرسشنامه از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند، لذا پرسشنامه خشونت علیه زنان می تواند به عنوان یک پرسشنامه با روایی و پایایی قابل قبول در سنجش خشونت علیه زنان در مردان متاهل ایرانی بکار رود. پیشنهاد می شود برای ارزیابی قابلیت کاربرد آن در زمینه های فرهنگی دیگر، انجام تحقیقات بیشتری انجام گیرد.