فاطمه بهرامی؛ محمد امیری؛ زهرا عبداللهی
دوره 24، شماره 4 ، مهر و آبان 1396، ، صفحه 217-223
چکیده
زمینه و هدف: حضور در دانشگاه همواره برای تمام دانشجویان خوشایند نیست و ممکن است برخی مواقع دانشجویان با چالشهایی مواجه شوند که منجر به بیعلاقگی، خستگی و احساس ناکارآمدی آنها شود. بیعلاقگی، خستگی و احساس ناکارآمدی از وجوه فرسودگی تحصیلی میباشد که در چند دهه اخیر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است. برایناساس هدف پژوهش حاضر، ...
بیشتر
زمینه و هدف: حضور در دانشگاه همواره برای تمام دانشجویان خوشایند نیست و ممکن است برخی مواقع دانشجویان با چالشهایی مواجه شوند که منجر به بیعلاقگی، خستگی و احساس ناکارآمدی آنها شود. بیعلاقگی، خستگی و احساس ناکارآمدی از وجوه فرسودگی تحصیلی میباشد که در چند دهه اخیر موردتوجه پژوهشگران قرار گرفته است. برایناساس هدف پژوهش حاضر، شناسایی ارتباط ادراک از محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی با واسطهگری تابآوری تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری میباشد.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی–تحلیلی (با استفاده از مدلیابی روابط ساختاری) می باشد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه حکیم سبزواری تشکیل دادند که از بین آنها 170 نفر بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده، شامل پرسشنامههای اندازهگیری ادراک محیط آموزشی داندی، تابآوری تحصیلی ساموئلز و فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران میباشد. دادههای جمعآوری شده به وسیله نرمافزارهای SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، ادراک از محیط یادگیری اثر معناداری بر فرسودگی تحصیلی (33/0-) و تابآوری تحصیلی (51/0) و تابآوری تحصیلی اثر معناداری بر فرسودگی تحصیلی (55/0-) داشت. علاوهبراین، اثر غیرمستقیم ادراک از محیط یادگیری بر فرسودگی تحصیلی از طریق تابآوری تحصیلی نیز معنادار (28/0-) بود. همچنین با توجه به شاخصهای برازندگی مدل؛ شاخص نیکویی برازش (93/0)، ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب (07/0)، شاخص برازش هنجارشده (90/0)، مدل پیشنهادی از برازش مناسبی برخوردار بود.نتیجه گیری: ادراک از محیط یادگیری علاوه بر اثر مستقیم بر فرسودگی تحصیلی، بطور غیرمستقیم نیز از طریق تابآوری تحصیلی بر فرسودگی تحصیلی اثرگذار است. بنابراین متغیر تابآوری تحصیلی را میتوان به عنوان متغیر میانجی بین ادراک از محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی در نظر گرفت.کلیدواژه: ادراک از محیط یادگیری، تابآوری تحصیلی، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان