اعظم برآبادی؛ مهدی معتکففر؛ هومن کامرانیان؛ رحیم اکرمی
دوره 23، شماره 4 ، مهر و آبان 1395، ، صفحه 560-569
چکیده
هداف سلامت روان مهمترین عامل مؤثر در رشد و پرورش استعدادهای دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان جدیدالورود و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفیتحلیلی و مقطعی روی 364 دانشجوی دانشگاه علومپزشکی سبزوار در سال 1392-1391 انجام شده است. ابزار جمعآوری ...
بیشتر
هداف سلامت روان مهمترین عامل مؤثر در رشد و پرورش استعدادهای دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان جدیدالورود و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شده است.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفیتحلیلی و مقطعی روی 364 دانشجوی دانشگاه علومپزشکی سبزوار در سال 1392-1391 انجام شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه سلامت روان (GHQ) است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نسخه 11 نرمافزار STATA استفاده شده است. در همه تجزیهوتحلیلها سطح معناداری 05/0 در نظر گرفته شده است. آزمون فرضیهها دوطرفه است. از آزمونهای تی استیودنت و تحلیل واریانس برای مقایسه میانگینها استفاده شده است.یافته ها از بین افراد مطالعهشده 41 نفر (26/11درصد) اختلالات روانی داشتند. بیشترین شیوع مربوط به اختلال کارکرد اجتماعی (120 نفر، 32درصد) و کمترین مربوط به افسردگی (8 نفر، 20/2درصد) بود. بیشترین درصد شیوع اختلالات مربوط به افراد مؤنث (32 نفر، 75/12درصد)، مجرد (33 نفر، 62/12درصد)، غیربومی (31 نفر، 97/11درصد) و با تحصیلات کارشناسی (38 نفر، 46/12درصد) بود. بین رشتههای تحصیلی، رشته علوم آزمایشگاهی میانگین نمره سلامت بالاتری نسبت به رشتههای دیگر داشت (4/17درصد).نتیجه گیری با توجه به نتایج پژوهش، نشانههای مربوط به ناسازگاری اجتماعی در شروع تحصیل در دانشجویان شایعتر از نشانههای دیگر است. تأیید وجود اختلالات روانی در دانشجویان نیازمند بررسی بیشتر و انجام ارزیابیهای دقیق روانشناختی است. ارائه خدمات مشاورهای و روانشناختی مبتنی بر نتایج بهدستآمده از ارزیابی توصیه میشود.
محمدجواد اصغری ابراهیمآباد؛ ایمان سیدمحرمی؛ سید مهدی مشیریان فراحی؛ امیرحسین کیذوری؛ نسرین میرچولی؛ اعظم برآبادی
دوره 23، شماره 4 ، مهر و آبان 1395، ، صفحه 570-577
چکیده
اهداف بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی ازجمله مفاهیم مهم و تأثیرگذار در زندگی فردی است. در این زمینه مطالعات اندکی انجام شده است.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1393 انجام شد.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفیتحلیلی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده علوم تربیتی ...
بیشتر
اهداف بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی ازجمله مفاهیم مهم و تأثیرگذار در زندگی فردی است. در این زمینه مطالعات اندکی انجام شده است.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی در دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1393 انجام شد.مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفیتحلیلی انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بود. 140 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه رضایت از زندگی دینر، بلوغ عاطفی بهار گاوا و اطلاعات جمعیتشناختی بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از از روشهای آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.یافته ها میانگین و انحرافمعیار بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی در شرکتکنندگان به ترتیب 9/2±20/27، 101/31±6/20 بود. بین بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد (000/0P≤، 32/0r=).نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان داد بین بلوغ عاطفی و رضایت از زندگی در شرکتکنندگان رابطه نسبتاً خوبی وجود دارد. نبود ثبات عاطفی توانست رضایت از زندگی را پیشبینی کند. بلوغ عاطفی کلی با میانجیگری بازگشت عاطفی میتواند پیشبینیکننده رضایت از زندگی باشد.