منصوره فیض آبادی؛ حمیده گوهری؛ ایوب سخایی؛ محمدرضا وصفی
دوره 24، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1396، ، صفحه 51-62
چکیده
چکیده: زمینه و هدف: امروزه اینترنت به یکی از منابع مهم برای جستجوی اطلاعات سلامت تبدیل شده است که یکی از مهمترین گروههای استفاده کننده از آن برای جستجوی اطلاعات سلامت را زنان تشکیل میدهند. مواد و روشها: مطالعه حاضر یک پژوهش کمی از نوع توصیفی- تحلیلی است و استفاده از اینترنت برای جستجوی اطلاعات سلامت در میان زنان را با استفاده از مدل ...
بیشتر
چکیده: زمینه و هدف: امروزه اینترنت به یکی از منابع مهم برای جستجوی اطلاعات سلامت تبدیل شده است که یکی از مهمترین گروههای استفاده کننده از آن برای جستجوی اطلاعات سلامت را زنان تشکیل میدهند. مواد و روشها: مطالعه حاضر یک پژوهش کمی از نوع توصیفی- تحلیلی است و استفاده از اینترنت برای جستجوی اطلاعات سلامت در میان زنان را با استفاده از مدل پذیرش فناوری مورد ارزیابی قرار داده است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه بود و جامعه آماری آن را 200 زن شاغل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها نرم افزار لیزرل مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: نگرش مثبت کاربران نسبت به اینترنت، منجر به استفاده بیشتر از آن برای کسب اطلاعات و مدیریت سلامت میشود و برداشت ذهنی از سودمندی و سهولت استفاده از اینترنت علاوه بر استفاده از اینترنت اثر دارد و همچنین به عنوان یک واسط بر نگرش مثبت کاربران نسبت به استفاده از اینترنت برای کسب اطلاعات و مدیریت سلامت تاثیر غیر مستقیم دارد. نتیجه گیری: علی رغم موثر بودن برداشت ذهنی از سهولت استفاده از اینترنت و برداشت ذهنی از سودمندی اینترنت بر استفاده از اینترنت برای یافتن اطلاعات سلامت، برداشت ذهنی از سودمندی اینترنت در قیاس با برداشت ذهنی از سهولت استفاده از اینترنت، رابطه قویتری دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که باید بر روی سواد اینترنتی و دیجیتال، همچنین سواد سلامت و خودکارآمدی زنان کار شود
محمدعلی یعقوبی فر؛ منصوره فیض آبادی؛ ملیحه دلیلی صالح؛ احسان صفاری
دوره 22، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1394، ، صفحه 1052-1062
چکیده
زمینه و هدف: کتابخانه های دانشگاهی حوزه علوم پزشکی می توانند نقش اساسی در پرورش نیروهای متخصص و دستیابی به اهداف حوزه بهداشت و سلامت داشته باشند و چنانچه کتابخانه ای نتواند سطح کیفیت خدمات و در نتیجه رضایت کاربران خود را افزایش دهد ،نقش آن ضعیف می گردد. این پژوهش به به مطالعة سطح کیفی خدمات کتابخانه مرکزی با استفاده از ابزار « لایبکوال» ...
بیشتر
زمینه و هدف: کتابخانه های دانشگاهی حوزه علوم پزشکی می توانند نقش اساسی در پرورش نیروهای متخصص و دستیابی به اهداف حوزه بهداشت و سلامت داشته باشند و چنانچه کتابخانه ای نتواند سطح کیفیت خدمات و در نتیجه رضایت کاربران خود را افزایش دهد ،نقش آن ضعیف می گردد. این پژوهش به به مطالعة سطح کیفی خدمات کتابخانه مرکزی با استفاده از ابزار « لایبکوال» پرداخته است.
مواد و روشها: پژوهشحاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی و از نوع کاربری بوده که در سال 1393 انجام شده است. تعداد 296 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و وارد مطالعه شدند. . داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد لایب کوال جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آزمون های آماری تی و آنالیز واریانس یکطرفه در سطح 05/0 و نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.
یافتهها: از بین ابعاد سهگانهی تاثیرخدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان یک مکان، کاربران کتابخانه از مولفه تاثیر خدمات کتابخانه با میانگین 59/6 بیشترین میزان رضایت را داشته و میانگین مولفههای کتابخانه به عنوان یک مکان 68/5 و کنترل اطلاعات 64/5 بوده است.
نتیجهگیری: وضعیت خدمات کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در هر سه مولفه ی تاثیرخدمات، کنترل اطلاعات و کتابخانه به عنوان یک مکان، از سطح حداقل انتظارات کاربران بالاتر بوده است ولی با سطح مطلوب یا حداکثر رضایت، تفاوت داشت.
رحیم اکرمی؛ منصوره فیض آبادی
دوره 22، شماره 2 ، خرداد و تیر 1394، ، صفحه 523-531
چکیده
زمینه و هدف: کتابخانه هر دانشگاه جزو اهرم های اصلی حمایت از برنامه های آموزشی دانشگاه است. یک دانشگاه بدون یک کتابخانه خوب نمی تواند در انجام وظایف آموزشی و پژوهشی خود اموفّق عمل نماید. در راستای این که آیا کتابخانه نقش حیاتی خود به عنوان یکی از ارکان اساسی دانشگاه را به خوبی ایفا می نماید یا خیر باید به بررسی وضع موجود کتابخانه پرداخت.
مواد ...
بیشتر
زمینه و هدف: کتابخانه هر دانشگاه جزو اهرم های اصلی حمایت از برنامه های آموزشی دانشگاه است. یک دانشگاه بدون یک کتابخانه خوب نمی تواند در انجام وظایف آموزشی و پژوهشی خود اموفّق عمل نماید. در راستای این که آیا کتابخانه نقش حیاتی خود به عنوان یکی از ارکان اساسی دانشگاه را به خوبی ایفا می نماید یا خیر باید به بررسی وضع موجود کتابخانه پرداخت.
مواد و روش ها: در این پژوهش با استفاده از استاندارد کتابخانه های دانشگاهی ایران به بررسی وضعیّت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار بر اساس شاخص های کمّی 4 استاندارد بودجه، نیروی انسانی، مجموعه ، ساختمان و تجهیزات پرداخته شده است. در این مطالعه، وضعیّت کتابخانه در سال 1391 مورد بررسی قرار گرفته و جهت ارایه اطّلاعات لازم از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار، درصد و فراوانی) استفاده شده است.
یافته ها: یافته ها نشان داد که کتابخانه در شاخص نیروی انسانی 42/71 درصد و در شاخص مجموعه 5/38 درصد استانداردهای لازم را رعایت نموده است. از طرفی شاخص بودجه این کتابخانه 2/3 برابر بالاتر از استاندارد قرار دارد (320%). میزان رعایت استاندارد، در شاخص ساختمان و تجهیزات 48/51 درصد بوده است.
نتیجه گیری: در مجموع کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از میان 4 استاندارد کمّی انتخاب شده (بودجه، نیروی انسانی، مجموعه، ساختمان و تجهیزات) فقط در استاندارد بودجه کاملا استاندارد را رعایت نموده است و در سایر جنبهها با استاندارد فاصله دارد.