روانشناسی و روانپزشکی
اعظم ابدالی؛ محسن گل محمدیان؛ علیرضا رشیدی
دوره 25، شماره 4 ، مهر و آبان 1397، ، صفحه 573-580
چکیده
چکیدهاهداف از جمله مشکلات دانش آموزان که بر عملکرد تحصیلی آنها تاثیر نا مطلوبی دارد اضطراب امتحان و نداشتن سرزندگی تحصیلی است. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان انجام پذیرفت. مواد و روش روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه ...
بیشتر
چکیدهاهداف از جمله مشکلات دانش آموزان که بر عملکرد تحصیلی آنها تاثیر نا مطلوبی دارد اضطراب امتحان و نداشتن سرزندگی تحصیلی است. پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب امتحان و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان انجام پذیرفت. مواد و روش روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی دانشآموزان دختر مقطع دو متوسطه شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 94-95 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای، 30 نفر از دانشآموزان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در گروه آزمایش مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد، در 5 هفته پیاپی، هفته ای دو جلسه ارائه شد. برای گرد آوری دادهها، آزمودنیها پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (1984) و سرزندگی تحصیلی دهقانی و حسین چاری (1391) را در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری یک ماه و نیمه تکمیل کردند. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس تک متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نتایج نشان داد اندازه اثر متغیر های اضطراب امتحان در پس آزمون(93%) و پیگیری ( 83 % ) و در متغیر سرزندگی تحصیلی در پس آزمون( 64%) مرحله پیگیری( 61 %) است(001/0< p).نتیجه گیری بر اساس یافته ها در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، اضطراب امتحان در زمان پس آزمون و پیگیری به طور معنادار کاهش و سرزندگی تحصیلی افزایش یافته است. یافتههای این پژوهش نقش و اهمیت درمان پذیرش وتعهد در کاهش اضطراب امتحان و افزایش سرزندگی تحصیلی را خاطر نشان میسازد.
مختار عارفی؛ روح اله رحیمی؛ محسن گل محمدیان
دوره 23، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1395، ، صفحه 122-132
چکیده
زمینه و هدف: بیماری قلبی، اختلالی روانی- فیزیولوژیک است که علاوه بر عوامل خطرساز جسمی، عوامل روانشناختی مانند رگه های شخصیتی و تدابیر مقابله ای در بروز و تشدید آن نقش بسزایی دارد. به همین منظور، پژوهش حاضر به بررسی رگه های شخصیت و سبک های مقابله ای زنان و مردان سالم در مقایسه با مبتلایان به بیماری های قلبی سرپایی میپردازد. مواد و روش ...
بیشتر
زمینه و هدف: بیماری قلبی، اختلالی روانی- فیزیولوژیک است که علاوه بر عوامل خطرساز جسمی، عوامل روانشناختی مانند رگه های شخصیتی و تدابیر مقابله ای در بروز و تشدید آن نقش بسزایی دارد. به همین منظور، پژوهش حاضر به بررسی رگه های شخصیت و سبک های مقابله ای زنان و مردان سالم در مقایسه با مبتلایان به بیماری های قلبی سرپایی میپردازد. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع تحقیقات علی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل کلیه بیماران قلبی سرپایی و همراهان آن ها که در اردیبهشت ماه سال 1394 به بیمارستان شهید مدنی خرم آباد مراجعه کرده بودند که از بین آنان، تعداد 50 نفر از افراد مبتلا به بیماری قلبی(26مرد و 24 زن) و 50 نفر از افراد سالم(28 مرد و 22 زن) از طریق همتاسازی با گروه بیمار انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای شخصیتی آیزنک(EPQ-R) و سبک های مقابله ای فولکمن و لازاروس(WCQ) بر روی گروه های مورد مطالعه اجرا شد. برای تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد. سطح معناداری نیز 01/0=α در نظر گرفته شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که بیماران قلبی از نظر روان رنجورخویی و روان پریش خویی تفاوت معناداری با گروه سالم دارند (001/0P>). همچنین در سبک مقابله ای هیجان مدار بین دو گروه تفاوت وجود دارد اما در نوع مسأله مدار بین آن ها تفاوتی یافت نشد. در مورد نقش جنسیت نیز نتایج نشان داد که در برون گرایی و سبک های مقابله ای هیجان مدار و مسأله مدار بین زنان و مردان بیمار تفاوت معنی دار وجود دارد (001/0P>). نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به بیماری های قلبی سرپایی افرادی مضطرب، نگران، خشن، و آماده ابتلا به اضطراب، افسردگی و پرخاشگری هستند و نسبت به افراد سالم در مقابله با مشکلات بیشتر از سبک مقابله ای هیجان مدار استفاده می کنند.